Hoorn , Bergen, Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Hoorn , Bergen, Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Hoorn , Bergen, Schoorl

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

30 Augustus 2012 | Nederland, Schoorl

30 augustus,

De route van Hoorn naar Bergen vonden we allebei niet veel aan.
Erg vlak en héél véél wind, Ja molens zijn er wel maar we missen de liefelijke dorpjes van de oostkant van Noord Holland.
Fietsen op de dijk alt vandaag niet mee want er zijn harde windvlagen en ik klem m´n handen om het stuur. De eerste de beste gelegenheid neem ik te baat om een lager gelegen weg te kunnen volgen, voelt prettiger. Een herdershond rent door een weland vol schapen, als dat maar goed gaat.
Vandaag wordt er weer een weerdipje verwacht en dat is te merken aan de wolken die zich beginnen te vormen maar we kunnen ons broodje voor de middag nog wel op een bankje in de zon opeten.
We worden aangesproken door een man die uit een flat naast ons bankje komt.
Hij komt glunderend naar ons toe en vraagt of wij een fietsvakantie houden, ja dat doen we en dan komen zijn verhalen los.
74 jaar en zo kwiek als een hoentje, fietst ook al zijn hele leven lange afstanden , nog steeds wel, en volgens hem is er niets mooiers.
Het is zoals mediteren, je hoofd wordt leeg en er komt ruimte in je hoofd. Het komt zoals het komt zegt hij, we zijn het roerend met hem eens.
Zoleuk dit soort ontmoetingen.
In Bergen aangekomen doen we wat inkopen en kijken wat rond, mooi stadje , artistiek en veel dure sjiek,vlakbij de ruinekerk zien wij een wereldwinkel.
We zoeken er vast een kadootje voor Gerard uit en zeggen dat wij het morgen op komen halen, het is breekbaar
Gerard is ruim 71 maar we houden zaterdag een inhaalslag van zijn 70e verjaardag, toen waren wij niet in ´t land.
We fietsen verder naar Schoorl, op camping Bergman slaan we ons tentje op, gelukkig hebben we het hoogste punt van het veldje genomen want er breekt een helse bui los die in een mum van tijd flinke plassen geeft, Die nacht trekken er nog verschillende zware regenbuien over en soms ook harde windstoten maar ons tentje houdt zich prima, we kunnen rustig slapen.

Vrijdag 31 Augustus ,
We fietsen door de Schoorlse duinen, witte duinen en paarse heidevelden wisselen elkaar af, de on is weer gaan schijnen en we genieten van de heerlijke omgeving..
In bergen aan zee is het koffietijd en op een terrasje kijken we uit over onze noordzee.
Kite surfers gaan uit hun dak met een lekker windje, ieder z´n ding denk ik, laat mij maar lekker fietsen. Het is wel een leuk gezicht die kleurige schermen op zee.
We halen in bergen het kadootje voor Gerard op en kunnen de verleiding niet weerstaan om een zalige salade te bestellen op een terras tegenover de ruine kerk.
Er komt een man op ons af en stelt zich voor als de plaatselijke dichter, hij had ons binnen zien fietsen en ons uitgekozen om geschenkje aan te bieden. Hij houd ons vier pakjes voor en ik mag er een van uitzoeken..
Ondanks dat Hans en ik dezelfde voorkeur ( bleek later) voor een bepaald pakje hadden, nam ik een heel ander pakje.
Het was goed, een mooie tekst over Liefde waar we ons helemaal in konden vinden. Lief zo´n verrassing.
We fietsen terug naar camping Alkmaar waar we een trekkershutje huren waar we morgen veilig onze spullen achter kunnen laten als we naar Gerard gaan.

Zaterdag 1 september.
En weer is het een mooie zonnige dag, bijna drie weken onderweg en heel veel goed weer, je hoort ons niet klagen.
We moeten naar Sint Pancras en dat blijkt nog een hele toer te zijn om de goede weg te vinden..
De Kermis in Alkmaar maakt de binnenstad voor fietsers niet toegangkelijk, we krijgen hulp van een man die naar ons idee wat te diep in het glaasje had gekeken, hij wilde ons persé de weg wijzen en voor ons uit fietsen. Hij zal het goed menen maar we hebben daar helemaal geen zin in en kunnen hem maar met veel moeite kwijtraken. Een beetje boos rijd hij uiteindelijk weg.
Na 15 km en veel gezoek zijn we eindelijk in Sint Pankras.
Els en Ineke zijn er al , de middag verloopt heel gezellig met lekkere hapjes en drankjes, Gerard en Gertje hebben er werk van gemaakt om ons te verwennen .
De kippetjes in het hok leggen een paar eitjes en ik krijg er twee mee voor bij het ontbijt morgen ochtend. Verser kan niet.
Om een uur of negen rijden Gerard en Gertje voor ons uit en na 6 km zijn we weer bij de camping. Bedankt hé , jullie twee daar.
Alle trekkershutten zijn bezet, voornamelijk door groepjes vriendinnen a la de boeken van Sakia Noort zoals `de eetclub` of `zadelpijn` .
Ze blijven tot diep in de nacht kletsen bij een kaarsjes en glaasje wijn.

Dag Hans en Annemarie,

Mooie verhalen weer van jullie, geweldig leuk,en het weer zit jullie wel erg mee, wordt nog mooier.
    Ook nog de felicitaties met jullie trouwdag, weet niet meer hoeveelste, zal rond 46ste zijn.

• 06 September 2012 - 07:34

Frank:

dat is even teveel....................

• 06 September 2012 - 11:46

Tessa:

Volgens mij waren het mooie verhalen he Frank hahahhah en bijna goed........alweer 48 jaar getrouwd zijn die geweldige paps en mams van mij!!!
    En wat schrijf je toch weer leuk mam, zelfs Nederland wordt zo aantrekkelijk hahaha ennuhhhhh die heerlijke salade!!!! Kan me voorstellen dat je die niet aan je neus, euhhhh mond, voorbij hebt laten gaan!!!
    Dikke zoen en tot snel