de terugtocht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu de terugtocht - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

de terugtocht

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

06 September 2012 | Nederland, Amsterdam

Donderdag ochtend vertrekken we weer , later dan gepland maar ach tijd zat....Rick fietst een rondje op onze zwaar beladen fietsen, valt nog best tegen.
We rijden door het drukke Amsterdam waar je links en rechts wordt ingehaald en iedereen haast heeft. Wel even wennen.
Het Vondelpark met al zijn mooie jeugd herinneringen, eendjes voeren met mama, naar oma lopen van west naar zuid, maar ook met Hans, fietsend naar ons werk en nog even een kus onder een grote boom ,schuilend voor de regen, ook toen deerde dat ons niet.
Onze trouwfoto's werden hier genomen. Pure nostalgie daar in het park
Zoals altijd is het park levendig, hardlopers, rollerskaters, mensen die spelen met hun hond en wandelende moeders met kleine kinderen genietend van het mooie weer .
Leuk om al die dingen tot je toe te laten en in gedachten terug te gaan in de tijd. Amsterdammer blijf je toch hoelang je daar ook weg bent.
Na Amstelveen wordt het weer stiller en in Ouderkerk aan de Amstel houden we even een pauze met een kopje koffie, het is mooi en rustig hier, een oase van rust onder de rook van Amsterdam.
We rijden door het plassen gebied en moeten met een met de hand bediend pontje het water over steken.
Aan de overkant blijkt dat de weg die we moeten volgen afgesloten is dus we trekken ons een weg terug over het water.
Vreeland, nooit van gehoord, is een prachtig dorpje met grote luxe Villa´s, terrasjes aan het water,boten en dure auto´s op de opritten.
De verschillen in Nederland lijken soms wel érg groot.
Voordat we een camping zoeken doen we een paar boodschappen ,voor de deur van de C1000 staan een stuk of tien jochies die hopen op het gratis GoGo poppetje dat je krijgt bij 10 euro boodschappen. Ze houden allemaal hun hand op en kijken je met grote blauwe ogen aan en zeggen "ik heb er nog geen een". We bedenken maar een vraagje , wie het goede antwoord geeft krijgt het Gogo poppetje.
Camping Zonnehoek in Hollandse Rading is zo dicht begroeit dat er geen zonnestraaltje doorkomt.
De entree is vreselijk verwaarloosd, bepaald geen visitekaartje voor de camping.
Grappig is wel dat de mensen die er staan allemaal wel even langs komen voor een praatje.

7 september vrijdag,
We rijden door de prachtige Soestduinen naar Amersfoort, het is nog steeds mooi weer, niet te geloven dat we in bijna vier weken tijd maar 1x een regenjas hebben moeten aantrekken.
Amersfoort baadt dus in de zon en het is weer gezellig druk .
In een park houden we lunchpauze en kijken naar de gymlessen die daar worden gehouden.
Heerlijk om te zien hoe de kinderen daarvan genieten, en juichen als blijkt dat ze de match gewonnen hebben.
In Renswoude slapen we op camping "de groene weide".
Supermooi campinkje, eentje om te onthouden.
Er is een winkeltje bij waar we een a-ha erlebnis hebben voor een kadootje voor Gerrit, hij heeft nog iets tegoed van ons .

8 september,
Het is maar een klein eindje van Renswoude naar Ede waar we even een bakkie doen bij Ger en Tine en even bij Tes langs willen gaan.( ze is er alleen niet)
Ik kom er achter dat ik het speciale bedeltje van Rome verloren ben en dat spijt me erg.
Het is zo speciaal omdat we in 2011 naar Rome fietsten, daar geen aandenken gekocht hadden maar op het strand van Nazaré ,in Portugal , een Rome bedeltje met opschrift "Rome 2011" vonden.
Dat is toch wel héél bijzonder.
Het leeft zijn eigen leven ,want zonder dat het bandje waar het aan hing gebroken is , is het er toch af, wonderlijk hoor.
Na het bezoek in Ede rijden we over de Ginkelse Heide naar Arnhem en camping de Hoge Veluwe.
Prachtige camping maar......jeetje wat een herrie van de A12 en de A50.die daar vlak langs lopen.
Het is ons een raadsel dat je daar ontspannen vakantie kan houden.
Het verkeer op beide wegen maakt het geluid van een brullende oceaan dat dag en nacht doorgaat.
We hebben wel het geluk dat we s'morgens direct volop de zon op ons plekje hebben.
Onze laatste fietsdag en we treuzelen om in te pakken.
Nog even genieten van dit heerlijke vrijbuiters gevoel.

Zondag rijden we door het Natuurpark De Veluwezoom, oerbossen en bloeiende heidevelden hele mooie vergezichten ,ook veel mensen op de fiets. Wat een super mooie dag, het lijkt volop zomer. De Postbank klimmen we op en dat is zweten, aan het klimmen lijkt even geen einde te komen.
Langs de fietspaden hebben de wilde zwijnen behoorlijk huis gehouden er moeten er heel wat zitten ,aan de ravage te zien die ze hebben aangericht.
De weersverwachting voor maandag is minder dus we hebben besloten om vandaag door te fietsen naar ons huisje in Markelo.
In Vorden is er een dorpsfeest , veel old timers rijden er rond. Ook hier weer zomerse sferen en we doen mee met een superhoorn softijs waar we op ons gemak van gaan zitten genieten.
Daarna is het nog ongeveer 25 kilometer naar ons huisje in Markelo.
Een prachtig eind vanweer een fietstocht waar we met veel pezier aan terug zullen denken.

28 dagen oppad, waarvan 24 dagen gefietst
De fiets heeft zich weer kranig gehouden, geen mankementen en geen lekke banden.
Totaal 1150 km gefietst en 18 bezoeken afgelegd .

• 11 September 2012 - 00:43

Frank:

Dag Hans en Annemarie,

geweldig jullie verhalen weer, net alsof men meefietst.
    Zat ik nog aardig in de buurt zondag, heb een geweldige motortocht gemaakt,eerst naar friesland,Harlingen,daar de dijk op en uitgekeken over het water naar Terschelling en Vlieland, geweldig,wat een rust,heb ervan genoten,toen de dijk verderop gefietst zigzaggend tussen de schapen door,via westhoek,vrouwenparochie,st.anna parochie,een deel van de elfstedentocht genomen,richting stiens,hurdagarijp,gorredijk,oosterwolde naar Staphorst,daarna richting de veluwe en een geweldige toer door de bossen,in Garderen een heerlijke pannenkoek gegeten(alhoewel, kon beter), geprobeerd Harold Zwebe op te zoeken,was helaas niet thuis.een heerlijke tocht met geweldig weer,zeer voldaan om 22.00 uur thuis.

p.s. Zaterdag een stel op mijn terras, ik bedienen en zeg tegen de man ik ken jou, maar hij mij niet,ik zei Amsterdam,lagere school,hij zei de Fransiscusschool, klopt zei ik, we hebben nog een heerlijk gesprek gehad, hij vond het zeer knap dat ik hem herkende van zolang geleden.......bijna 55 jaar, ja dat was het ook vond ik zelf,leuke momenten zijn dat.

Vandaag nog naar de chrirurg geweest maar dat kan wel eens niet leuk worden, bij de enkel zit wat bot los en slijtage(kijkoperatie) en de binnenmeniscus (zelfde been), nu injecties gehad en even 2 weken afwachten, zo niet ja dan hebben we misschien een probleem.

Toch even de lieve groetjes van Frank, tot gauw maar weer.

• 11 September 2012 - 08:15

Jolanda:

Lieve Hans en Anne-Marie,

Hartelijk dank voor jullie mooie verhalen! Wij fietsten in gedachten mee langs wegen en paadjes, dorpen en steden, de mensen die jullie bezochten, die jullie tegenkwamen, heerlijk!
    Blij verrast dat jullie ons aandeden, genietend van de intense ontmoeting, wat wil een mens nog meer...

• 11 September 2012 - 09:54

Steinie:

Wat een bijzonder reis weer! Tour de familje.
    En Nederland is mooi en wat hebben jullie het getroffen met het weer. Hartstikke leuk om weer een beetje met jullie meegereisd te hebben langs bekende en onbekende plekjes.
    Op naar de volgende reis? Maar eerst komen we naar Markelo!
    Liefs Steef en Steinie

• 11 September 2012 - 12:31

Mieke:

Hoi beide,

Dus sinds 2 dagen weer in jullie huisje en net voor de regen (valt momenteel met bakken uit de lucht). Jullie fietstocht op de voet gevolgd te hebben, heb ik dus ook weer iets meer van Nederland 'gezien', volgende week donderdag ga ik met oud-collega's naar Enkhuizen, die heb ik ook al geen jaren gezien.

Voor jullie volgende trip/reis kom ik nog een keer naar Markelo of .....? ja waar jullie op dat moment zijn.

Sanne woont nog steeds op Curacao, de ene keer komt ze meteen naar huis de andere keer heeft ze het hartstikke leuk. Ze heeft nog steeds wel het probleem van vervoer savonds laat van Zanzibar naar het huis waar ze woont. Zondag was ik in Ooltgensplaat Laura begint een beetje te wennen dat Sanne er niet is wel veel contact natuurlijk.

groetjes en liefs
    Mieke

• 11 September 2012 - 18:36

Ineke:

welkom thuis en een dikke knuffel ook van de meiden

• 14 September 2012 - 16:38

José:

Zoooooo jammer dat ik net in Spanje zat toen jullie langs wilden komen!!!!
    Ik hoop dat jullie het gauw nog eens overdoen....
    Ik heb genoten van jullie verhalen.

Dikke zoen
    José

• 23 September 2012 - 16:58

Wilma Buschman :

Hallo Hans en Anne- Marie
    Wat ontzettend leuk om een stukje van jullie reis mee te beleven. Wat heerlijk om 4 weken door ons mooie Nederland te fietsen met zulk schitterend weer! Is een eigen column voor Annemarie een idee, want het leest wel heel erg lekker :). Groetjes en Lfs, wilma

• 26 September 2012 - 16:45

Hans En Anne-Marie Happy2:

Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
    We hopen dat jullie er weer bij zijn als we nog eens op de fiets springen, dat zal zeker weer gebeuren.
    Lieve groet van ons tweetjes.