Zondag 6 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Zondag 6 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Zondag 6 januari

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

06 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Zondag 6 januari, 36 graden
We zijn nog lang niet uitgekeken in Bangkok en gaan vandaag naar het Grand Palace en ”Wat Po" het koninklijke klooster ,dat het grootste en oudste van de stad is en waar de Tempel met de rustende Boeddha staat.
We hebben ontdekt dat de rivier taxie een prima vervoersmiddel is om je naar de andere kant van de stad te brengen, snel goedkoop en even heerlijk de frisse lucht opsnuiven.
30 baht voor ons tweetjes, is 75 eurocent voor een boottochtje en hoeveel haltes maakt niet uit.Ze zijn meestal wel erg druk maar dat maakt het juist ook weer boeiend.
De " conducteur" fluit op een scheidsrechtersfluitje om aan te geven dat er uitgestapt, ingestapt en vertrokken kan worden en springt al bijna een meter van de kant aan wal, om de tros vast te leggen.
Het gaat allemaal razend snel, het is een wonder dat het allemaal goed gaat, want net als op de weg is de rivier ook druk bevaren. We zigzaggen over het water om de haltes aan te doen.
We stappen niet ver van het koninklijk palleis uit en lopen weer over een markt maar nu met duizenden amuletten die met vergrootglazen kritisch worden bekeken.
Bijna alle Thaise mannen dragen er een om de hals om het kwaad af te wenden.
Natuurlijk ook vele kraamjes met allerlei andere waar zoals kleine vitrines met tweede hands kunstgebitjes en plaatjes met hier en daar een tand of kies. Je moet het maar net nodig hebben en de juiste tand missen, haha.
We worden regelmatig door Tuktuk drivers aangesproken die met hun allerliefste glimlach vragen” How are you” , were you come from. Amsterdam???? Ajax!! !o no... Rotterdam??? Feyenoord!!! en allerlei andere zoet gevooisde praatjes.
Waar het op neer komt is maar een ding, ons weg willen brengen naar de bezienswaardigheden maar ook naar de "silk factory" en we like gold??, het kan allemaal, hij brengt ons overal heen voor 50 bath ,hij tekent op een kaart van Bangkok de hele route uit , helaas voor hem, wij lopen liever.
Later staat hij op de markt zijn 50 Bath bij elkaar te zingen ,zingt zo vals als een krolse kater.
We hebben pech want het Grand Palace is vandaag allleen voor Thais toegangkelijk omdat het een feestdag is.
"Wat Po" ligt er vlakbij en daar blijken we ook uren rond te kunnen lopen. Er is enorm veel te zien, allereerst natuurlijk de rustende (stervende) Boeddha, die klaar is om het Nirwanna te betreden.
Obama bezocht het Wat Po vorige maand , bij de ingang hangen veel foto's van die gebeurtenis, ze zijn er trots op .
Het is er prachtig, veel tropische bomen, watervalletjes die over rotspartijtjes kletterend wat verkoeling rond spetteren ,pagoden met prachtige torens en nog verschillende andere tempels.
De tempel waar de rustende Boeddha ligt is natuurlijk het doel van velen.
Speciaal voor deze gelegenheid heb ik een wikkelrok en een shirt met lange mouwen bij me ,Hans vindt het echter leuk om mij te laten uitdossen met een soort fel groene badjas. Want met blote armen en benen kan je daar natuurlijk niet binnen gaan.Dat ding zit bloedheet dus halverwege in een hoekje snel van gedaante verwisseld.

De Boeddha is enorm groot, verspreid zijn gouden glans over 46 lange meters.
De onderkant van zijn voeten zijn met 108 parelmoeren symbolen ingelegd ,we lopen er omheen en ruilen net als de Thais een briefje van 20 Bath om voor een bakje met muntjes die je dan weer langs de wand in offerschalen uitdeelt.
Veel mensen knielen devoot en offeren wierook, bloemen kransen en kaarsen.
Er staan nog meer tempels met heel veel Boeddha beelden op het terrein, monniken lopen met een hele schaar kindjes in uniform de tempel binnen ,het lijkt erop dat ze onderwezen worden.
Helaas is het Thais voor ons echt niet te vatten maar het ziet er geweldig uit.
Om een uur of 5 hebben we alles wel gezien en en lopen terug , wandelen door de tuinen van de universiteit en zijn niet lang daarna terug in ons hotel .
Het was een mooie dag met heel veel indrukken.

Maandag, 7 januari en weer zóóó warm.....

Khao San Road het straatje waar je toch geweest moet zijn als je in Bangkok bent , bezoeken we vandaag. Het is weer heel warm en het is gigantisch druk met jonge en oude toeristen.
Het is niet langer dan een kilometer , zeer populair bij jonge backpackers , want er is van alles te koop en je vind er goedkope hotelletjes en internetcafé's er zijn talloze kraampjes en winkeltjes het lijkt een groot feest.
Vrouwtjes in een speciale dracht lopen met houten kikkers waar ze met een stokje overheen gaan waardoor het lijkt of de kikker kwaakt.
Karretjes met prachtig gesneden fruit en Thaise gerechten worden door het straatje geduwd, soms door een hippe kerel met rood geverfde haren en gek pak maar vaak ook door oude doorleefde vrouwtjes die het leven zwaar valt. Het is ze aan te zien.
Ook hier wordt je vaak aangeklampt door Tuktuk drivers en keurig in t pak gestoken heren die met alle liefde een maatkostuum voor je kunnen laten maken, voor een prikkie.
Een stel engelse jonge mannen gedragen zich erg luidruchtig op een terrasje en je ziet de Thais afkeurend kijken, dit komt bij hun niet voor.

Na een paar keer heen en weer gedrenteld te hebben en een chaing biertje gepakt te hebben vinden we het mooi geweest.
We gaan terug naar het hotel, na een verfrissende douche begeven we ons naar de straatjes achter het hotel waar we ons laten verleiden om onze voeten in een bak met honderden visjes onder te domplen. Het kriebelt vreselijk en ik krijg de slappe lach, ze zitten overal aan te knabbelen, je tenen je kuiten en onder je voeten, moet je maar tegen kunnen.
Leuke ervaring dat wel, nu we dan toch bezig zijn gaan we ook maar een half uurtje plat om onze voeten te laten knijpen ,prikken kneden en tenen uit het lid te laten trekken, in te laten smeren met geurende olieën en kletsen tegen de kuiten te krijgen. Tot slot nog even onze schouders laten rollen en drukken en dan kunnen we er weer helemaal tegen.
Lekker eten en een leuk gesprek met een stel uit Haarlem, de straatjes zijn weer bere gezellig en het is onze laatste avond hier in Bangkok.
Morgen gaan we verder naar Ayutthaya.

• 08 Januari 2013 - 16:59

Steinie:

Fantastisch die verhalen..... het is net of ik er zelf ben!
    En wat heerlijk die massage he, vooral blijven doen! Dan kan je er weer even tegen. Straks op het vliegveld ook, dat is heerlijk..... ha ha.
    Goeie reis en we wachten op het volgende verhaal.
    Liefs Steef en Steinie

• 08 Januari 2013 - 17:13

Tessa:

Heerlijk verhaal weer en wel jammer dat jullie het paleis niet in konden maar ja, genoeg mooie andere dingen gezien lezen we en nu op naar de volgende avonturen!!!
    Dikke zoen

• 08 Januari 2013 - 17:56

Ineke :

geweldig annemarie je kan ook zo boeiend vertellen dat kon je vroeger al over vrouw holla
    wat zal het daar druk zijn ik denk dat je ogen te kort komt geniet er lekker van dikke knuffel

• 08 Januari 2013 - 17:59

Mandy:

Heerlijk om te lezen!! Ben eigenlijk doorlopend jaloers! Ik wil er ook zijn!! Kus

• 08 Januari 2013 - 22:11

Frank:

Dag Hans en Annemarie,

wat een geweldige verhalen en voor mijn gevoel genieten jullie met volle teugen,heerlijk.
    met spanning wacht ik op jullie volgende verhaal,
    lieve groetjes uit Hoorn

Frank

• 09 Januari 2013 - 11:51

Kathleen:

Lieve Annemarie en Hans,

heerlijk om jullie belevenissen te volgen. Het is nu iedere dag even kijken wat de dag jullie heeft gebracht.

Liefs en kus
    Kathleen

• 09 Januari 2013 - 16:11

Patrick:

Hoi Hans en Annermarie,

Leuk om jullie te leren kennen!
    Ik heb jullie op mijn mailing lijst gezet dus wij blijven jullie in de gaten houden.
    Wel echt spannend hoor wat jullie vertelden in Australie.
    Geniet van jullie reis en het was gezellig!!!

Groetjes,

Patrick en Fleur

• 10 Januari 2013 - 00:49

Brigitte :

Hoi Annemarie en Hans,
    Wat een mooie foto's!!! Leuk om hier te kunnen volgen wat jullie allemaal doen en zien en hoe het met jullie gaat!!! Geniet er van :) Ik blijf jullie volgen xxx

Liefs Brigitte en Jason

• 10 Januari 2013 - 08:26

Elise:

Weer zo'n mooi verhaal van mijn lieve opa en oma.

Ik heb eindelijk weer wat te doen op school!!!!!!!

Xxxx. Elise (en liefs van Yasin)

• 10 Januari 2013 - 14:31

Bob En Marga Stegman:

Hallo lieve Annemarie en Hans,
    Wat een fantastische verhalen, we leven met jullie mee.
    Wij kijken uit naar jullie volgende ervaringen.Super spannend.
    Liefs en geniet van jullie volgende belevenissen.
    Wij zullen ze volgen.

Kus