Bossen en Duinen - Reisverslag uit Bretignolles-sur-Mer, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Bossen en Duinen - Reisverslag uit Bretignolles-sur-Mer, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Bossen en Duinen

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

19 Juli 2015 | Frankrijk, Bretignolles-sur-Mer

Vrijdag 17 juli -49 km.

St.Michel en L'Herm- Jard sur Mer.

In St. Michel stonden we met meerdere fietsers bij elkaar, 2 gezinnen met jonge kinderen waarvan er 1 stel naar Spanje gaat fietsen, heel dapper hoor en een hele onderneming met 2 kinderen

Deze Velodyssee route wordt best door velen gefietst, zowel van noord naar zuid als omgekeerd. Vandaag beginnen we nog even aan een stukje Marais ( moeras)  en het blijft een lelijk gebied, jammer. Na " la Dive"  rijden we langs de dique de L'Aiguillon een gebied dat kennelijk vaak onderloopt  het stinkt er enorm naar vis en tal van mosselvissers zijn er aan t werk. Bakken vol mosselen worden daar gesorteerd en afgevoerd. Het is eb en de bootjes liggen op t droge. Daarna komen we weer in een aardig gebied met veel leuke huisjes en veel bloemen vooral stokrozen. Helaas ruikt het ook bij die aardige vakantie huisjes vreselijk naar vis, zou dat wennen?  Vanaf nu rijden we door de duinen waar we opeens verrast worden met flinke onverwachtte klimmetjes, op zanderige paden. Ze zijn zwaar omdat je de snelheid van een afdaling niet kan benutten, doordat je bij het afdalen voorzichtig moet zijn om niet te slippen in zacht zand. Maar goed na al die lange saaie wegen in t marais is dit ook wel weer leuk.We rijden door heerlijk geurende bossen en glooiende wegen .

In Jard sur Mer vinden we het wel weer genoeg voor vadaag en zoeken een supermarkt en een camping.Het is een klein kustplaatsje met een gezellig centrum.En dan gaan we het beleven, de camping is vol als we om een emplacement voor 1 nacht vragen. Dan maar de volgende, daar hebben we meer geluk maar als we, na twee flinke klimmetjes ( en dat op een camping) bij de toegewezen plek aankomen blijkt hij bezet.Terug naar de receptie en daar moet lang gezocht worden naar nog een vrije plek. Dat valt nog niet mee, gelukkig lukt dat wel maar in plaats van heel hoog, ligt deze plek heel laag in een duinkom. Nu maar hopen dat er vannacht geen tropisch buitje losbarst want  dan komt er van alle kanten water naar beneden stromen. Fingers crost dan maar.

Zaterdag 18 juli,

Jard sur Mer- Brem sur Mer 51 km.

Ook al vielen er een paar spettertjes en hoorden we de donder in de verte het zette bij ons gelukkig niet door.We konden de tent vanmorgen kurkdroog inpakken en onze kuil droog verlaten.Vandaag hadden we een zeer afwisselende route. Eerst een stukje mooi wetland, dat kan dus ook. Graffel weggetjes tussen glasheldere watertjes, hier en daar een wat witte huisje en veel bloemen. Aalscholvers vliegen over en de zon schijnt, tevreden koeien zo hier en daar in een weitje. Een vredig landschap. Daarna krijgen we weer wat duinen waar we overheen moeten met soms venijnige klimmetjes.  Om daarna langs de Corniche van Olonne te rijden, prachtige bruinrode rotsen en een strakblauwe oceaan dat ziet er prachtig uit. Zo rijden we Les Sable d'Olonne binnen een grote drukke badplaats met een mooie boulevard en na alle stille stukken waar we door fietsten ook wel weer even leuk.De cappuccino die we de laatste tijd ,ook hier,geserveerd krijgen is z'n naam onwaardig. Een slappe bak koffie waar ze met een spuitbus een dot slagroom op spuiten, die na 5 tellen alweer opgelost is tot een drabbige massa "Voila madame une cappuccino "de volgende keer maar een café au lait nemen .Daarna een afwisselend bos en marais gebied met hier en daar weer een fiks klimmetje maar de benen van deze 70 jarige hebben nog steeds het vermogen van een klimgeit. Onder een boom langs het water pauzeren we even en hebben een ontmoetting met twee Nederlandse vrouwen die van Rostock via Nant naar La Rochelle fietsen. Even wat ervaringen uitwisselen is altijd leuk.

In Brem sur Mer zoeken we een camping op , de 1e is er een met grote glijbanen een boel lawaai en ik denk weer schreeuwend duur. Laten we die maar overslaan, de volgende ziet er leuker uit, 'n sterretje minder maar juist daarom precies wat we zoeken. Niet te veel toeters en bellen, die hebben we  niet nodig.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 25 Juli 2015 - 22:52

Daphne:

haha de benen van een klimgeit!
    vind ze anders wel veel mooier dan die van een klimgeit! ;)