Alpes Mancelles, pittige route - Reisverslag uit Durtal, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Alpes Mancelles, pittige route - Reisverslag uit Durtal, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Alpes Mancelles, pittige route

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

29 Juli 2015 | Frankrijk, Durtal

Durtal -Avoise 30 km.

Vandaag maar 30 km. Anders moeten het er ruim 80 worden en daar hebben we geen zin in, dus vandaag halve dag met meteen aan het begin al weer een stevig klimmetje. Zo op de vroege morgen moet alles nog warm draaien en m' n longen moeten nog uitklappen, lijkt wel, pff zwaar hoor.

Het is bewolkt met een enkele keer wat druppels, het is wel genieten van het landschap zo mooi dat Normandië en zo anders weer dan het rivierdal van de Loire of de route langs de zee.De uitzichten zijn formidabel en bij de huizen veel kleurige hortensia's.

Sarcé sur Sarthe is een mooi plaatsje een enorme nis met kruisbeeld verwelkomt ons en bied ons even onderdak terwijl het wat spettert en wij daar even een broodje eten. De rivier de Sarthe ligt diep onder ons. We dalen er naar af en rijden even door de oude straatjes waar geen kip te bekennnen is en ook geen winkeltje open.We rijden door naar Avoise en vinden daar een geweldig leuk campinkje alles Retro, de eigenaar is een leuke jonge vent met een grote pet op ,( a la Gilbert O Sullivan, die kennen we nog wel) lijkt ook zo uit de seventy's gestapt. Hij verhuurd een stuk of 8 caravannetjes, allemaal uit de  jaren 60-70, de sfeer is heerlijk ontspannen, het is niet druk, wat fransen en een paar Hollanders waarvan inclusief wij, 5 op de fiets zijn. Het blijkt een camping te zijn die onder de noemer charme-campings valt en in t boekje van de ANWB staat.Hij ligt mooi aan de rivier de Sarthe.

We zijn er al vroeg en als dan toch nog  de zon doorbreekt gaan we lekker even plat in de zon. Heerlijk.

Morgen wacht ons heel wat klimwerk dus even kracht op doen.

Avoise - Sille Plage, 55 kilometer.

Vadaag en morgen hebben we heel wat te verduren, dit wordt het zwaarste deel van de route , Basse Normandië en de Alpes Mancelles.

We vertrekken weer als 1e, na een broodje te hebben gehaald in t wi keltje tegenover de camping.

We wijken even van onze route af om Asnières sur Végre te gaan bekijken,  het is een eeuwen oud plaatsje dat zeer de moeite waard is om gezien te worden. Het ligt verscholen in een diep dal en je waant je eeuwen terug in de tijd in die pitoreske straatjes.

Frankrijk heeft zoveel moois te bieden.

Een groepje kunstschilders zetten hun ezels uit om de prachtige brug over de Végre te schilderen.

Helaas is t weer een grijze start van de dag en het is ook fris. Jammer van dat grijze wolkendek want we rijden door prachtige gebieden die met een zonnetje overheen zeker  nóg mooier zouden zijn .

Bij St. Denis-D'Orques worden we even over een drukke weg om het stadje heen geleid, het ligt namelijk tege een plateau en de weg vanuit het zuiden is te steil om te fietsen.

De klimmen zijn talrijk en variëren in hoogte van 5 tot zo nu en dan13 % en vooral als het lange klimmen zijn is dat heel zwaar.

Vlak voor we boven zijn bij Coll de la Croix de la Mare, moeten we toch even het laatste stukje lopen , 3 kilometer klimmen is iets te veel. De laatste 100 meter duwen we de fiets naar boven.

Het regent al vanaf het middag uur dat maakt dat we behoorlijk kil worden, na  de coll is het nog een klein stukje klimmen , dan volgt de afdaling naar een groot recreatie meer waar ook een camping is.

We hebben wel wat verdient vandaag en we trakteren onszelf maar op een etentje in 't restaurant aan t meer. Koken in de regen hadden we geen zin meer in.

We kijken morgen even aan, regent het ,dan nemen we een dagje pauze, want ook de volgende 70 kilometer moeten we heel veel klimmen en omdat weer in de regen te moeten doen zien we niet zo zitten.We slapen er maar een nachtje over.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 29 Juli 2015 - 08:44

G.:

Bah, die vieze regen ook. Aan het eind van de week wordt het hier mooier. Zal bij jullie dan ook wel zijn. Er tegenaan maar weer

• 30 Juli 2015 - 20:45

Marieke En Lex Wattimena:

Dat is zo af en toe wel zwoegen zeg! Maar we kennen je nog als een doorbijter Annemarie.
    Mooie verslagen, leuk om te lezen. Inderdaad, wat heeft Frankrijk toch veel mooie gebieden. We gaan eens kijken hoe jullie route loopt.