nu even landinwaarts - Reisverslag uit Boisjean, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu nu even landinwaarts - Reisverslag uit Boisjean, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

nu even landinwaarts

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

09 Augustus 2015 | Frankrijk, Boisjean

Zondag 9 augustus,

St.Valery sur Somme- Boisjean 45 km.

Het is zondag als we de heuvel ,waar de camping op ligt, afroetsjen en we ook vandaag weer een enorm lange markt oprijden. De koopmannen hebben hun kraampjes aan weerskanten van de smalle boulevard geplaats en degenen aan de waterkant hebben maar een heel smal strookje over om te lopen, een onoplettende stap en hij ligt beneden. Als ik er naar kijk krijg ik er pijn in m'n buik van, de wallekant is best hoog.

Ondanks t vroege uur is t al heel druk van heinde en verre komen de mensen uit de ongeving naar St.Valery. Waarschijnlijk ook om na de markt te kunnen kijken of ze zeehonden kunnen spotten.je kan met grote 6 persoons kano's, onder begeleiding, de baai afzoeken naar die dieren.

Wij wringen ons maar door de massa's mensen om bij de eerste de beste gelegenheid de markt te kunnen verlaten. Niks gedaan met zo'n zware fiets over zo'n markt en we kopen toch niets.

Om de baai van de Somme  te kunnen verlaten rijden we eerst een aantal kilometers op een fietspad langs de enige grote toegangsweg naar St. Valery. Enorm druk en veel lawaai, wat zijn we blij als we af kunnen slaan en bijna direct weer de vogels horen fluiten .Niks voor ons die drukte .

In Nouvion - en - Ponthieu speelt de engelse serie "ALO"-"ALO" zich (zogenaamd) af . Het stadje trekt daardoor in de zomer veel bezoekers die de sfeer daar willen opsnuuven, in werkelijkheid is alles in engelse studio's opgenomen. Natuurgetrouw nagemaakt, dat wel. De rest van de route loopt door de Vallée de L'Authie waar we in een bushokje een vrouw zien zitten lunchen met een zwaar beladen fiets naast zich geparkeerd, kan niet missen, moet een Hollandse Zijn . Een praatje is altijd leuk, dus we stappen even af. Uit Middelburg komt ze en fietst naar de Mont St. Michel.

Het is echt opvallend hoeveel vrouwen er alleen grote fietstochten ondernemen.  Knap hoor!! Ik vind het heerlijk maar denk er toch niet aan om het alleen te doen. Wat ook opvallend is zijn de vele, vele vreselijke dikke mensen, mannen, vrouwen, kinderen,  Obesitas heeft ook in Frankrijk toegeslagen, een verschijnsel van de laatste jaren denken wij. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de franse vrouwen als voorbeeld gesteld werden om gezond en slank ouder te worden.Nou van die stelling is niet veel meer over.Jeetje mina, echt erg wat je voorbij ziet komen.

Maar goed wij fietsen lekker door tot Boisjean waar we een camoing vinden. Typisch frans en niet gewend om buitenlandse gasten te krijgen,  dus de hele familie komt erbij en willen alles van ons weten. Wat hoe en waar enz enz.Onder het genot van een tapje ( binnen want buiten mag niet) wordt er wat afgelachen. Ik word gebombardeerd als de "grand chef" en Hans als de "petite chef" omdat ( zeggen de mannen) de vrouw toch altijd de baas is???

Leuk hoor die fransen wij mogen ze wel. De opmerking die Nederlanders vaak maken "Frankrijk is mooi, alleen jammer dat er fransen wonen" kan ons erg boos maken. Wij hebben in al die jaren geen vervelende fransen ontmoet. Ook in t verkeer kunnen de Nederlanders nog wel wat van de fransen leren. Het zijn, zeker voor fietsers, heren in t verkeer.Je word niet gepasseerd als ze geen 1,5 meter tussenruimte hebben blijven met geduld achrer je rijden en ook wordt er voor fietsers vaak gestopt om over te kunnen steken. Heel erg, vriendelijk die fransen.

Onze buurman, op de camping, man van onze leeftijd en dol op de muziek uit de sixties en seventys heeft een playlist opstaan die zo van ons had kunnen zijn. Paul Anka, Buddy Holly, Tina Turner alles komt voorbij. Op zijn vraag of wij er hinder van hebben zeggen wij "pas de problème" en zijn daardoor ook zelf weer even jong , en terug in de tijd.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 11 Augustus 2015 - 16:48

Martin:

Hallo Anne-Marie en Hans,

Wat schrijf je toch lekker Anne-Marie!! echt heel leuk weer om te lezen kan niet wachten op het volgende stuk......moet je toch maar eens een boek maken van al jullie fiets avonturen.
    Geniet van elke Km die jullie fietsen !!

Groeten Martin

Dikke kus en knuffel rij en voorzichtig