Van België naar Zeeland - Reisverslag uit Domburg, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Van België naar Zeeland - Reisverslag uit Domburg, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Van België naar Zeeland

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

20 Augustus 2015 | Nederland, Domburg

van 16/8 tot 20/8 België en Zeeland 180 kilometer.

Zoals jullie zien zijn we momenteel geen kilometer vreters, we doen het rustig aan omdat we tijd genoeg over hebben. We zijn te snel vanuit het zuiden naar het noorden gegaan ( beetje jammer) en dat geeft ons nu de gelegenheid om , met name, zeeland wat beter te verkennen.

We hadden twee extra vrije dagen in De Haan, aan de Belgische kust waarvan de eerste dag helaas de hele dag bewolkt was en we boodschappen hebben gedaan.Gelukkig bleef het wel warm. België is duur, dat merk ik bij de kassa, ruim 60 euro voor weinig boodschappen.We moeten ook op zoek naar een nieuw gas tankje, dat is toch telkens een probleem. We rijden weer terug naar De Haan , helaas de winkel die dat moet verkopen is gesloten vanwege een katholieke feestdag. We proberen het bij verschillende campings maar nee niet te krijgen. Ons oude tankje is nog niet helemaal leeg  maar scheelt niet veel, zuinig aandoen.

De rest van de dag lezen, schrijven en even naar de kantine voor een Leffe voor Hans.

De volgende morgen blijkt dat iemand vannacht geprobeerd heeft onze fietsen te jatten, gelukkig hadden wij ze met een stalen kabel aan elkaar vast gemaakt waardoor je er niet zomaar mee aan de wandel kan gaan. Kennelijk heeft de aspirant dief dat niet gezien en heel zachtjes mijn twee standaards ingeklapt, toen hij daarna de fiets weg wilde dragen bleek  de fiets van Hans eraan vast te zitten , twee fietsen weg dragen lukt echt niet in je eentje,  en heeft hij ze op de grond laten liggen.Wij en onze buren zijn beiden rond half 6 wakker geworden, dus even daarvoor zal het gebeurd zijn. We hebben  mazzel gehad,   hadden we terug moeten lopen. De volgende nacht gaat de kabel ook nog eens door het hek heen en hopen we er maar het beste van. S'middags lekker lopend naar het strand want het is een prachtige dag geworden en is alles weer goed.

De Haan- Sluis

Het is wisselend bewolkt met soms een beetje miezerige regen, we rijden naar Blankenberge waar we de LF1 weer oppakken, in België zijn meerdere LF1 routes en onze fietsTom laat t afweten. Blankenberge is erg druk, de weg is slecht , we zijn blij als we weer af kunnen slaan naar rustiger weggetjes, we zetten er lekker de spurt in als we de contouren van Blankenberge weer in zicht krijgen, daar klopt iets niet, we fietsen wel de LF1 maar terug naar t zuiden. Zouden we wel willen maar is toch niet de bedoeling. We moeten naar Damme en staan in een weids stuk onbewoond Vlaams landschap. Als er een auto aankomt houd ik hem even aan. Een vrolijke man stapt uit en verteld hoe wij daar moeten komen maar verteld nog veel meer, van z'n Villa in zuid Marokko ( te huur voor 3000 euro's p/m) en zijn prachtige huis dat we heel in de verte kunnen zien staan met rode torentjes. Ook daar heeft hij apartementen te huur. Foto's komen te voorschijn, het blijkt dat hij in 1991 een flinke prijs heeft gewonnen, daarvan de villa in Marokko heeft laten bouwen. Na het hele verhaal aangehoord te hebben zeggen wij bedankt en salut en rijden richting Damme, als t goed is. Het wordt eerst Brugge , daar wilden we ook heen, komt dus goed uit. Prachtig mooi stadje dat Brugge, koetsjes rijden af en aan en rondvaart boten gieren door de grachten. Veel te snel om de mensen ècht wat te laten zien, tijd is geld dus snelheid is geboden.Grote groepen mensen op het mooie plein en in de straatjes, ja het is er mooi maar wij besluiten een andere keer terug te komen in een ander seizoen als het minder druk is, dit is niks voor ons.

Langs de Damse Vaart fietsen we naar Damme een lange rechte weg waar veel fietsers gebruik van maken.

Rondom Damme is ooit door de Spanjaarden, in de 16e eeuw, een dubbele stervormige wal aangelegt om Brugge te beschermen, nu een toeristiche trekpleister. Damme zelf is ook mooi maar wij rijden nu toch maar door.

We rijden verder langs de Damse vaart, die ook wel de Napoleons vaart genoemd wordt, omdat Napoleon het initiatief hiervoor heeft genomen. Zonder erg rijden we Nederland binnen, In Sluis is het, net als in al die bezienswaardige stadjes, beredruk.Toeristen, toeristen en nog eens toeristen. Na even een terrasje en wat boodschappen zoeken we een camping op, die ligt 2 km buiten het centrum en ziet er leuk uit. ( weer geen gas het is nu echt op te krijgen, daarvoor moeten we in Breskens zijn, daar zijn we morgen pas) .Jammer genoeg is alles erg nat , ook al regent het niet ,dus niet lekker van de buitenlucht genieten voor de tent maar de kantine in. Ook leuk,  daar hebben we een ontmoeting met een stel fanatieke wandelaars, met tent in rugzak, de passie voor fietsen of lopen is even groot en ook het intense genieten van het simpele leven en het ervaren dat je zo weinig nodig hebt om gelukkig te zijn.

Sluis-Middelburg

S'Nachts regent het pijpenstelen en helaas blijft het de rest van de komende dag ook zo. We laten Sluis verder voor wat het is en koersen richting Breskens.We fietsen eerst de lf1 die brengt ons naar een dijk en de afstand is 29 km , het fietspad langs de doorgaande weg geeft 16 km aan. Met dit weer is 16 km aantrekkelijker dan toeristich fietsen dus we keren om om de korte route te volgen. Nou ja een stukje dan, want het paarse lijntje op de fiets-tom blijft aan Hans trekken en uiteidelijk bereiken we Breskens na 23 km. Vlak voor Breskens moeten we verschillende keren omleidingen volgen, de dijken worden hier versterkt ,zowaar korte stevige klimmetjes om op de dijk te komen.

De veerboot rijden we even voorbij want nu moet er toch echt gas komen. De winkel is snel gevonden en we kopen meteen maar 2 gas tankjes, kunnen we er weer even tegen. Daarna terug naar de voetgangers en fiets veerboot over de westerschelde die net voor onze neus vertrekt.  Er is een warme binnen wachtruimte en over een half uur gaat de volgende boot weer naar Vlissingen.

Als we later op de boot onze fietsen aan het vastbinden zijn komen er nog 2 bepakte fietsers de boot op.Ze komen uit Engeland,  Een gesprek kan niet uitblijven en heeft een vervolg op de kade van Vlissingen. Zo leuk om telkens weer dat herkenbare enthousiasme te ervaren.We hebben het over " the flow" die bezit van je neemt  en je het gevoel geeft alsmaar door te willen fietsen.

Wij  gaan verder naar Middelburg , dat we morgen nog even willen bekijken. Nu eerst avondeten halen en een camping vinden . Het regent nog steeds dus we zoeken niet lang en nemen de eerste de beste camping die we tegen komen.Niet leuk, een melkvee bedrijf waar ik liever niet wil staan , een boerin die geen straaltje levenslust uit straald, nauwelijks een woord zegt en de boerderij ziet er ook niet al te best uit, alles in een wat verwaarloosde staat. Blij als we de volgende ochtend weer vertrekken.

Middelburg baadt  nu in een heerlijk zonnetje en ziet er prachtig uit, we zijn vroeg dus ook nog lekker rustig. Middelburg is na Amsterdam en Maastricht de derde monumentenstad van Nederland, de schade door de 2e wereld oorlog aangericht is hersteld en alles gerenoveerd. We drinken koffie  op een klein intiem pleintje bij de abdij en de 85 meter hoge Lange Jan. Het stadhuis op het centrale plein is prachtig en een Indiaas ogend echtpaar spreekt ons daar aan. Ze zijn nieuwsgierig naar onze reis en staan versteld als wij ze daarover iets vertellen. Vol ongeloof zijn ze als ze onze leeftijden horen , feliciteren ons en vragen of ze ons mogen  fotograveren om thuis te kunnen laten zien, ons ego wordt wel erg gestreeld. Hun thuis is in Canada.

Hierna rijden we naar Zoutelande, ook wel de Zeeuwse Riviëra genoemd en ja dat is te merken, het lijkt Saint Tropez wel.Weer zo ontiegelijk druk.Ik koop 2 kaarten, 1 voor Daphne , die bijna jarig is en een voor m'n broer in Australië, na die gepost te hebben gaan we door naar Domburg. Onze fiets  route gaat mooi langs de hoge duinen. Bij Westkapelle vinden we een leeg bankje om even te lunchen, hoog op de dijk, voor ons de zee en diep achter ons de rode daken van Westkapelle .

West Kapelle ligt op het uiterste westpuntje van het eiland en heeft aan drie kanten zee, ter bescherming tegen het water is een 5 kilometer lange dijk aangelegd en daar zitten wij nu op.Domburg , het eliteplaatsje met dure villa's en prachtig aangelegde tuinen komt in zicht. Daar blijven we vannacht. De 1e camping die we aandoen rekent 39 € voor een overnachting (ook luxe prijzen dus) we rijden liever even door en pakken 500 meter verder een mini camping voor 17,50€ inclusief gratis wifi. Kijk dat is leuk.

Verzonden vanaf Samsung-tablet.

• 21 Augustus 2015 - 20:05

Tessa:

Tjongejongejonge, dat is geen Leffe maar wat een Laffe lui die proberen jullie fietsen te stelen! Gelukkig dus kansloos maar jammer datze niet betrapt zijn!
    Liefs en dikke zoen

• 24 Augustus 2015 - 10:05

Frank Eggerding:

Lieve Hans en Annemarie,

Ik heb jullie enigzins gevolgd maar helaas jullie reisverslagen niet gelezen, even geen tijd voor gehad, gewoon erg druk en s,avonds moe.
    Het laatste verslag dan wel en wat is het toch genieten wat jullie allemaal beleven, heerlijk, ik fiets een beetje mee...........met motor dan wel............ik wens jullie nog heel veel plezier en blijf genieten, doe wel voorzichtig, lieve groetjes van Frankie xxx

• 25 Augustus 2015 - 10:55

Mieke:

hoi,

ja jammer dat jullie niet langer in Frankrijk zijn gebleven maar och Nederland is ook mooi. Ik zag op de TV hoe mooi de omgeving van de Regge is dus vlakbij huis.

Het mooie weer zit er voor deze week op dus jullie zullen menig buitje op jullie kop krijgen.

liefs en groetjes

• 25 Augustus 2015 - 15:00

Gerard:

Had niet kunnen bedenken dat je fiets ook wel eens gejat kan worden op een camping. Maar realiseer me wel dat vaak de mooiste fietsen op een camping staan en dat trekt kennelijk aan . Maar goed jullie hebben goed opgepast. Gaan jullie nu rechtstreeks naar huis of hebben jullie er nog geen genoeg van? (kan ik me best voorstellen hoor!)
    Nog en fijne tijd onderweg
    groet van Gerard

• 27 Augustus 2015 - 21:12