ploeteren door kniehoog gras op een smal dijkje - Reisverslag uit Bretignolles-sur-Mer, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu ploeteren door kniehoog gras op een smal dijkje - Reisverslag uit Bretignolles-sur-Mer, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

ploeteren door kniehoog gras op een smal dijkje

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

21 Juli 2015 | Frankrijk, Bretignolles-sur-Mer

Zondag 19 juli 43 km

Van Brem sur Mer naar Notre Dame de Monts.

Lichte spetters regen maken ons al vroeg wakker, het is niet veel ...maar dat wordt toch een natte tent inpakken . De verdere dag is het half bewolkt en eigenlijk heerlijk fietsweer. We starten met een prachtige rit door de golvende en beboste duinen  met regelmatig  opeens verrassend mooi uitzicht op de oceaan.Het is wel oppassen op de fietspaden, er zitten soms verradelijke kuilen of opeens plekken met mul zand op de weg waardoor je gemakkelijk onderuit kan gaan. Koppie erbij houden dus. Na de mooie rit door de duinen en verschillende badplaatsen die we nog van vroeger kennen, naderen we St.Hilaire de Rez, allemachtig je schrikt je wezenloos bij zoveel vakantie "plezier", een waar gekkenhuis waar we in belanden.

Wat een drukte, draaimolens en ander kermisspul en natuurlijk heel veel kraampjes, kennelijk houden veel mensen van dit vertier want het is er razend druk. Nou wij niet en we zijn dan ook weer gauw gevlogen, na een flink omhoog gaande weg komen we dan toch ook nog aan bij een mooi aangelegde boulevard met charmante huizen en leuke pic-nic plekken .Daar nemen we het er maar even van, het is er rustig en altijd mooi om naar de golven te kijken.

De Corniche Vendéenne die daarna volgt is werkelijk prachtig, grillig gevormde rotsen en platteau's diep beneden ons. De volgende badplaats dient zich aan St.Jean de Monts , kampeerden we zo'n 35 jaar geleden maar is onherkenbaar veranderd. De campings zijn 4 of 5 sterren met glijbanen van drie, vier rijen dik en opgeblazen springkussens en vooral heel veel lawaai. Wij rijden maar door, hier hebben we echt niets te zoeken.

In Notre Dame de Monts vinden we vlak langs de route een camping municipal, ligt mooi in beboste duinen en heeft een overwegent franse bezetting, een vriendelijke rustige sfeer, lekker plekkie dus.We rijden niet verder hier is t goed.

Maandag 20 juli

Notre Dame de Monts naar Bernerie sur Mer.51 km.

Ook nu werden we weer verrast met lichte regen in de vroege ochtend, het mocht geen naam hebben maar  je word toch nat en we moeten in de tent ontbijten.

Kwart over 9 hangt alles weer aan de fiets en daar gaan we weer.

Als we in  la Barre de Monts zijn zouden we zo'n 9 km over de D22 moeten rijden, een drukke autoweg zonder fietsstrook. Als alternatief geeft ons routeboekje de mogelijkheid om via een dijkje met onverhard karrespoor en een stuk duwen door hoog gras de D22 te kunnen mijden. Dat doen we. Nou dat werd een bar tochtje, de eerste 2 km ging nog wel maar toen werd het lopen en t gras werd hoger en hoger tot kniehoog met stekelige kaardebollen en daar tussen nog eens koeien vlaaien. Niet echt gemakkelijk met zware fietsen. We zweten wat af . Het dijkje is ook verrekte smal met aan beide zijden water.pfff. 3 kilometer is dan wel wat veel. Het zou korter moeten zijn maar we zien geen enkele andere doorgang in dit moeras gebied , dus we ploeteren maar door.uiteindelijk komen we na een afdalinkje weer bij een geasfalteerd weggetje uit. Gelukkig, we kunnen weer fietsen. Om dan toch nog een aantal kilometers over de D22 te moeten gaan want....ja er is iets fout gegaan we komen op een ander punt aan dan de route aangaf.

We hebben koffie verdiend als we wat later, getooid met veiligheidsvest en helm het stadje Beaumont sur Mer binnen rijden.Hier pakken we onze route weer op en rijden wat later weer door een marais. Het is eb en in de waters die in zee uitkomen liggen de scheepjes op t droge, het is weer een kaal gebied waar in t water hutjes staan met grote visnetten en je wel zo hier en daar mosselen kan eten. Die eten we niet , dus we fietsen gewoon door.We hebben het wel een beetje gehad met die moerassen, we wisten niet dat Frankrijk aan deze kant van t land er zoveel had. Nu wel.

Als er eindelijk weer een stadje in zicht komt, St.Moustier en Retz ,gaan we daar bij de kerk zitten lunchen, het is half drie  eerder hebben we geen geschikt plekje gezien. We hadden flink doorgefietst en vanaf half 8 niets meer gegeten, de man met de hamer lag al op de loer.Alles smaakte lekker. Bij de Proxie, een kleine supermarkt, deden we wat inkopen en gaan om een uur of 4 weer verder.

We denken voor Pornic een camping te pakken om een nog billijke prijs te betalen. In La Bernerie en Retz is een camping . Veel, heel veel toeters en bellen en een prijs die er niet om liegt. 39€ voor 2 personen met klein tentje, te gek eigenlijk maar a la, omdat we denken dat we wat verderop geen camping zullen vinden die goedkoper zal zijn, doen we het maar.

Het verschil in sfeer tussen gisteravond en nu kan niet groter zijn.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 21 Juli 2015 - 09:12

Tessa:

Jeetje wat een tochten maken jullie! En belachelijk die prijzen voor een overnachting! Zou toch anders moeten. Liefs en zoen