Van zuid Holland naar Noord Holland - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Van zuid Holland naar Noord Holland - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Van zuid Holland naar Noord Holland

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

27 Augustus 2015 | Nederland, Purmerend

Domburg - Ellemeet 43 km

De route naar de stormvloedkering Neeltje Jans loopt door een mooi duin gebied, het is half 10 maar er zijn al veel mensen die de wandelschoenen aangetrokken hebben,fietsers en jonge gezinnetjes die puffend de zware bolderkarren de duin op trekken om zich te gaan vermaken op t strand.Het beloofd een mooie dag te worden, blauwe lucht en heerlijk veel zon."a perfect day" dus. We prijzen ons echt gelukkig met het weer, wat zou het anders zijn met storm of regen. Een autovrije weg gaat over de Neeltje Jans en dat is heerlijk voor ons fietsers, zonder problemen kunnen we stoppen om rond te kijken en foto's te maken. Heel bijzonder om daar over heen te fietsen en geweldg om te zien wat men daar gedaan heeft om ons landje te beschermen tegen de kracht van het water.Halverwege de stormvloedkering is een groot Deltapark met wandelroutes naar vogel observatie hutten en je kan er alles over de delta werken te weten komen. Na de dam fietsen we door een bos en duingebied waar we toch echt weer wat klimwerk moeten verzetten. Hoge duinen en afdalingen die slingerend en soms best steil naar beneden gaan. Wij buigen af naar Burg Haamstede waar een enorme toeristische markt is. Ziet er gezellig uit. We lopen erover heen maar kopen natuurlijk weer niks, daar hebben we geen plek voor op de fiets. We denken dat de campings in Renesse wel eens heel duur en druk zullen zijn en kiezen daarom voor Ellemeet waar we op camping de klaverweide een mooi plekje krijgen, inclusief stroom tegen een gereduceerde prijs

voor fietsers. We blijven een dagje extra om toch nog even Renesse te bekijken dat, zoals te verwachten  heel druk is. s'avonds genieten we van de zwoele temperatuur en blijven tot een uur 11 zitten lezen voor de tent,  dankzij onze kobo met verlichting. Die toch wel heel fijn is

Ellemeet-Oostvoorne 45 km.

Vanaf Ellemeet is het nog maar een kort stukje naar de Brouwersdam,  ook hier is het prachtig, mooie strandjes waar veel campers een fijn  plekje hebben ingenomen en daar genieten van zon, zee en strand.

Ook hier rijden wij weer hoog op de dam zonder auto's of ander gemotoriseerd verkeer. Hier en daar zijn mogelijkheden om af te dalen naar de stranden. Wij doen dat niet , gisteren was onze rustdag en dat voelt al gauw alsof we heel lang lui geweest zijn. Na het passeren van Port Zeelande komen we al snel op t volgende eiland, Goeree-Overflakkee aan. Helaas, Laura , zit een bezoekje er niet in daarvoor zou het ommetje net te ver zijn.De LF1 fietsroute gaat over de westpunt van Goeree en buigt dan af naar Ouddorp en Goedereede. Een schattig plaatsje,waar de enige Nederlander die Paus is geweest ooit gewoond heeft. Wij houden er een plas pauze en het verloren vocht wordt aangevuld met een cappuccino.

Daarna de haringvlietdam waar we toch maar even halverwege, een zijweg naar de oever nemen om te lunchen.

Waterskieërs en waterscooters zijn druk in de weer, leuk om naar te kijken. Veel dagjes mensen  hebben ligstoelen en stretchers uitgeklapt en liggen bruin te bakken . Onze fiets lonkt weer , wij gaan verder,de benen willen weer aan t werk.De volgende plaats waar we overnachten is Oostvoorne, samen met een Deense fietser delen we het veldje. Hij fietst van Kopenhagen naar Nice. Als wij hem vertellen dat we eigenlijk van plan waren om naar en door Denemarkente fietsen verteld hij dat de zomer in Denemarken vreselijk slecht is geweest, dus wees maar blij dat jullie Frankrijk hebben gekozen. En dat zijn we dus ook. Een vrouw, uit de sta-caravan achter ons, komt ons een schaal griekse salade brengen , teveel gemaakt had ze, nou past perfect bij de pasta die ik aan t maken smaakte heerlijk,  Aardig hoor.

Oostvoorne - Katwijk aan Zee 52 km.

S'Morgens bereiken we al gauw de Maasvlakte, het lijkt nog wel mooi weer maar de wind is aan t aantrekken , niet fijn als je dan net de Maasvlakte voor je hebt liggen waar je toch gauw een goed uur doorheen moet zwoegen met de wind vaak tegen of van opzij.

Het is er ook niet mooi, een en al industrie, gelukkig is t zondag en dus geen activiteit en verkeer.. Wel bijzonder dit stuk land aan de zee onttrokken met havens waar grote diepliggende containerschepen aan kunnen leggen . Wij bereiken gelukkig de plaats waar we de "Fast Ferry" naar Hoek van Holland kunnen nemen. Een boot die sterk doet denken aan de city cat in Austealië  over de Brisbane river alleen voor fietsers en voetgangers.

Een soort rivier taxi die verschillende andere plaatsjes aandoet voordat we Hoek van Holland bereiken het is een tochtje van een half uur.

Op een terrasje achter glas drinken we koffie, het is daar een gezellige drukte  en grote schepen komen langs varen. Daarna is het vechten tegen de wind, er zijn zware windstoten die op open en hoge stukken in de duinen extra hard op je af komen. prachtige route maar o die wind , die wind pff echt erg.

In den Haag fietsend door wat buiten wijken hebben we even adempauze doordat de huizen ons wat beschutting geven, helaas niet lang want weer komen we in de duinen met nog 14 km. te gaan. Het is alsof we in Frankrijk aan t klimmen zijn,  de harde tegenwind laat ons zwoegen en zweten.

Blij als we Katwijk bereiken en de camping meteen in zicht komt. We zijn de eerste fietsers die aankomen maar alras komen meer en staan we met 4 anderen op t veldje, Gezellig dus. Het voorspelde slechte weer blijft uit, wel regent het s'nachts behoorlijk.

Katwijk aan Zee - Heemskerk 56,5km

Gelukkig schijnt s'morgens de zon weer en is de wind een stuk minder. We gaan alweer door een prachtig duingebied met schitterende uitzichten.Deze route heet natuurlijk niet voor niets de noordzeeroute,Wat is Nederland toch een mooi landje.In Zandvoort kopen we bij Dirk v.d.Broek onze lunch en gaan op een bankje op de boulevard ons broodje eten. Zoals gewoonlijk  trekken onze fietsen veel aandacht en volgt er menig praatje, vaak ook van mensen die vroeger ook zo fietsten en heimwee krijgen als ze ons zo zien. Het is ook zo'n heerlijke manier van reizen, vrijheid, natuur en gaan over onbekende wegen,  ja zelfs dat vechten tegen de elementen hoort allemaal bij het plaatje van gelukzalig fietsen.We hopen dat het nog een poosje mag duren.  Na Zandvoort verlaten we de duinen en rijden door t  bosrijk gebied van Bloemendaal en Santpoort. In Ijmuiden nemen we de pont over het Noordzee kanaal waar we  nog een kleinstukje van Sail meekrijgen,  een statige 4 master passeert de veerboot. Tussen Wijk aan Zee en Heemskerk krijgen we een buitje over ons heen dat gelukkig niet lang aanhoudt. We vinden een natuurkampeerterrein vlak bij Heemskerk, waar we de volgende dag een familie bezoekje af willen leggen.

Hier bij Heemskerk verlaten we de LF1 noordzee fietsroute die we na de Velodyssee en  Bretagne-Normandië route vlakbij Boulogne sur Mer oppakten en fietsen we in de komende anderhalve week nog naar Amsterdam en Ede  om onze dochters op te zoeken om daarna dan toch echt richting Almelo te gaan waar we na 2 maanden fietsen door Frankrijk, België en Nederland weer op ons honk terug hopen te keren .

• 28 Augustus 2015 - 19:40

Mieke:

Ja dat zou zeker te ver zijn geweest want Ouddorp ligt ongeveer 35 km van Oolgensplaat.
    Bij Neeltje Jans ben ik nog nooit geweest maar hopelijk komt dat er nog van, zou het in elk geval graag willen zien.

Jullie zijn al een flink eind Nederland in dat zou dus betekenen dat jullie verhaal hiermee tot zijn einde is gekomen. In elk geval als jullie nog een tussenstop willen maken jullie zijn welkom.

groetjes en liefs

• 28 Augustus 2015 - 21:39

Daphne:

2 maanden????? ik heb het idee dat jullie al veeeeeeel langer weg zijn!
    Mis jullie!

• 30 Augustus 2015 - 14:33

Maryse Teuwen-Kroes:

Gefeliciteerd,ik doe het jullie niet na!hoop jullie nog eens op strooptocht te zien,ha ,ha.Groetjes, maryse.