van de Atlantic naar Baie de la Somme - Reisverslag uit Sainte-Adresse, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu van de Atlantic naar Baie de la Somme - Reisverslag uit Sainte-Adresse, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

van de Atlantic naar Baie de la Somme

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

08 Augustus 2015 | Frankrijk, Sainte-Adresse

Jumieges- Gueures 63 km.

Vanaf de camping, die al hoog boven Jumières ligt moeten we meteen nog hoger klimmen om het plateau de Caux te bereiken. Daar hebben ze speciale afwatering systemen aangelegd omdat het hier enorm kan regenen en er anders overlast ontstaat. Wij hebben geluk met het weer, niet te heet en een licht windje maken het fijn om te fietsen. Pays de Caux ligt 100 tot 200 boven de zeespiegel en heeft een apart klimaat. De zeewind kan hier erg tekeer gaan maar vandaag even niet en daar ben ik echt blij om. Als we afdalen naar de vallei van de Saâne denken we, heel naief, dat we een makkie hebben met de volgende kilometers. Lekker rustig afdalen denken we...Mooi niet er moeten nog heel wat zweetdruppeltjes vloeien voor we Gueures bereiken. De camping daar lijkt bij binnenkomst op een chaletpark en we denken daar ergens tussenin geschoven te worden. De aardige receptioniste gaat ons voor op haar fiets en als we een brugje overgaan komen we op een droomplekje voor tenten uit. Een schiereilandje tussen een riviertje en een meertje, geweldig mooi begroeid met bomen en struiken.Bofkonten zijn we en we slapen natuurlijk heerlijk.

Gueures - Eu  56 km.

Het is of de duvel ermee speelt? telkens als we s'morgens de camping verlaten moet er vrijwel direct geklommen worden en dat valt altijd zwaaar met spieren die nog niet opgewarmd zijn. Nu ook weer nog geen kilometer gereden of het de weg slingert weer omhoog.

De boerderijen zijn gebouwd in vakwerk, colombage, noemen ze dat in t frans. Oude boerderijen  lijken op omgekeerde drakenschepen van de Noormannen die  in vroegere tijden in deze streek hebben gewoond.De huizen zijn lang en smal en gebouwd van oost naar west om zoveel mogelijk van de zon te profiteren.De top van de rieten daken is begroeid met Irissen, hun wortels houden de klei bijeen dat mgebruikt wordt om het riet van het dak bij elkaar te houden.

Bij Arques - la-  bataille ligt hoog op een heuvel de ruine van een kasteel het stamt uit de 11e eeuw en Hendrik de vierde overwon tijdens de godsdienst oorlogen de grotere strijdmachten dankzij z'n grotere kanonnen. Het zal allemaal wel, wij fietsen er langs en hebben mooi zicht op het kasteel de weg er langs gaat door een mooi groen gebied.

Eu -le Treport bereiken we om een uur of half vier en op t pleintje voor de immense kathedraal is het een drukke bedoening.We pakken een pilsje bij de brasserie en kijken even waar we de camping kunnen vinden, die moet achter het chateau liggen.Het is eenooue municipal camping in een geaccidenteerde parkachtige omgeving.

We zijn van plan om in Eu een dagje langer te blijven want er is op vrijdag een grote markt rond de Kathedraal en we hebben tijd zat .

Verschillende andere fietsers komen aan en dat leidt altijd tot gezellige praatjes en uitwisseling van ervaringen.De vrijdagmarkt beslaat het hele centrum en het is erg druk. We lopen er heen door het park en de kasteeltuin, slenteren wat rond over de markt maar kopen alleen groente en fruit. We kunnen toch niets meenemen op de fiets en we hebben van alles genoeg, het is gewoon gezellig.

Eu - St. Vallerie sur Somme 36 km.

We zijn aan t tijdrekken en kunnen daarom korte sfstanden rijden dus ook vandaag geen lange afstand.

Om Eu uit te komen moeten we eerst door het drukke centrum en daarna van 20 meter boven de zeespiegel naar 120 dus dat is weer een stevig klimmetje maar de benen zijn inmiddels sterk en de techniek van het klimmen zit er goed in dus het gaat goed. Daarna rijden we een tijd op hoogte met uitzicht over goudgele graanvelden met daarachter de zee.In Friaucourt  besluiten we even een ommetje te maken om de krijt rotsen van de Cote d'Opale  bij Ault te bekijken, 3 kilometer van de route af, dus 6 heen en weer, is niks dachten we maar ja, daar gingen onze 100 meter klimwerk van daar voor. Als een speer gaan we dieper en dieper naar beneden, en ik maar denken ,o jee, zo moeten we weer omhoog!!!

We eindigen in t dorpje  waar ook een grote markt is.Op de markt hebben we vandaag niets te zoeken dus we wringen ons met onze fietsen door de massa om bij de boulevard uit te komen. En ja vandaar hebben we prachtig zicht op de "Cote d'Opal" zoals de kust hier genoemd wordt. We drinken koffie, véél te duur en eten daara ons broodje op een bankje met uitzicht over  de oceaan. Waarschijnlijk de laatste keet dit uitzicht want we gaan hierna naar de baai van de Somme en dan een stukje land inwaarts om daarna de noordzee te begroeten.

We gaan verder naar St.Valery sur Somme waar we in een enorme drukte terecht komen, heel veel toeristen,eettentjes, terrasjes en een stoomtreintje waar je een rondje mee kan rijden. Langs de baai een boulevard die natuurlijk ook bere druk is.De baai is mooi en kent getijden waardoor je onder begeleiding een soort wadloop tocht kan houden.Er is ook een groot vogelreservoir waar meer dan 350 vogelsoorten gespot kunnen worden.

De camping ligt aan de andere kant van de stad dus we moeten door de drukte manouvreren en dan een zeer stevige klim om de camping te bereiken.

De camping is weer meer chalets dan camping en een pittig vrouwtje rijd ons voor om een plekje aan te wijzen. Het zijn bepaald geen aantrekkelijke plekjes, de een nog erger dan de ander, weggedrukt tussen een paar chaletjes of op een stukje gras van een onbewoond chaletje. Elke meter wordt benut er komen nog meerdere fietsers na ons. Nou ja, we nemen er maar een, een plekje, het is toch maar voor een nachtje.so what? Tot 12 uur is er disco en  dat gaat er luid aan toe, niet alleen de muziek maar ook de disco gangers gaan echt uit hun dak. Ik gun het ze wel hoor die "saturday night fever"wij slapen er wel doorheen.

Verzonden vanaf Samsung Mobil

• 10 Augustus 2015 - 11:44

Daphne:

Wat schrijf je toch leuk mam en we krijgen meteen weer een extra geschiedenislesje , leuk!
    Geniet maar zo lang jullie kunnen van al dit moois!

kus