laatste Loire dagen - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu laatste Loire dagen - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

laatste Loire dagen

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

25 Juli 2015 | Frankrijk, Saumur

Sainte Luce sur Loire - Montjean-sur Loire  56 km .

23 juli heerlijk relax dagje.

Gewoon even niks, lezen in de zon onder een boom en verslag schrijven.6 km gefietst even naar de super U voor fruit en avond eten. Camping" Belle Rivière" is heerlijk rustig, mooi groen ,zeer vriendelijk en ligt meteen aan de fietsroute langs de Loire. Lekker handig voor morgen, geen gezoek naar het begin punt dus dat ligt naast de camping.

Vrijdag 24 juli,

St.Luc  sur Loire - St. Montjean s. Loire 56 km  .

Van de fietsers zijn we de eerste die vertrekken,we pakken meteen de Loire op, gelukkig niet eerst de hele stad weer door, jeetje wat heb ik een hekel aan zo'n drukke stad, ook al is hij nog zo mooi.

De loire ligt er prachtig bij, zij glinsterd als zilver in de ochtendzon.De eerste 15 kilometer zijn niet de gemakkelijkste. Het pad gaat onhoog en de Loire zakt dieper en dieper onder ons.Het pad waarop wij fietsen wordt smaller en ruwer.Meerdere malen waarschuwen borden ons met "Passage Dangereux" waardoor ik het soms spaans benauwd krijg maar het gaat goed op cruciale punten komen er gelukkig geen tegemoet komende fietsers aan, dat zou niet gaan. Ik hou m'n stuur wat te krampachtig vast waardoor ik pijn in armen en handen krijg maar ik stap niet af en kom er goed doorheen.De uitzichten zijn  erg mooi dus dat maakt veel goed.

We komen door plaatsjes die een roerige geschiedenis hebben, zoals St.Florant-le-Vieil, vondsten uit lang vervlogen tijden 3000 tot 2000 jaar voor Chtistus , de Romeinen zijn er geweest en ook de Vikingen hebben het plaatsje 80 jaar bezet gehouden, In 1793 werden 2000 Vendéeens (mannen, vrouwen en kinderen)geexecuteerd tijdens een opstand Wij rijden langs de plek waar deze executie heeft plaatsgevonden.

Daarna komt een 10 km lange dijk , gelukkig de wind in de rug en die is stevig.In Montjean sur Loire vinden wij een leuke camping langs de dijk.

Op een aantal plaatsen voor fietsers zijn pic-nic tafels geplaatst , heel fijn. Het weer is aan t betrekken en de wind wakkert flink aan .De tent amper opgezet of er breekt een bui los, gelukkig zitten we droog en tikt de regen gezellig op ons tentdak.

De regen duurd niet lang maar de wind blijft tot de volgende ochtend flink in de weer. Ik heb spijt dat de tent onder de populieren staat. Er vallen regelmatig takjes op de tent en die populieren maken enorme herrie . Eigenlijk ben ik ook een beetje bang dat er een grotere tak afbreekt en door de tent komt zetten. Gelukkig gebeurt dat niet. Er zijn intussen meerdere fietsers aangekomen, 2 jonge gezinnen en 2 wat oudere stellen die allebei een klein hondje bij zich hebben.lachen hoor .We zien dit jaar veel fietsers met hondenkarren en opvallend veel, alleen fietsende vrouwen.

S'avonds is er een disco en BBQ  met zelfs voor ons fijne muziek.We gaan even een kijkje nemen en daarna nog even lezen in de tent.

Zaterdag 25 juli

Montjean Sur Loire - Saint Mathurin sur Loire ,60 kilometer.

Wat zijn er toch een avontuurlijke mensen, een van de fietsende gezinnetjes zijn Nederlanders uit Leiden.Moeder is vandaag jarig ,41 geworden ,er worden s'morgens heel zachtjes slingers opgehangen door man en kinderen. Het zijn fanatieke fietsers, die al heel veel landen buiten europa op de fiets ontdekt hebben, zoals Afrika, Thailand, Canada, Nw. Zeeland en nog veel meer. Nu met een tweeling van 8 jaar, allebei met beladen fietsjes met hun eigen bagage,een stuk van de Loire aan het doen. Ik vind het echt zo super knap.

Vooral omdat er toch best stukken tussen zitten die bepaald niet gemakkelijk zijn.Voor ons wordt dit vandaag de laatste etappe langs de Loire, hierna buigen we af naar Normandië.Het zal zwaarder worden dan de afgelopen weken, dat weten we wel maar hoe zwaar zal moeten blijken. Vandaag dus nog de loire en daar zitten erg mooie stukken in zoals La Possoniere en La Pointe  en de plek waar een frote menhir staat waar twee klimmers hun kunnen op toetsen.Verschillende malen moeten we grote bruggen over steken en hier en daar een onverwacht klimmetje nemen, ik probeer ze niet in een te licht verzet te nemen maar m'n been spieren goed te laten werken, sterk maken voor Normandië.

Het weer heeft zich weer helemaal hersteld en het is warm. In St.Mathurin sur Loire is een camping dus we doen meteen even wat inkopen als een Nederlands stel, die we in Nantes onmoet hebben, aan komt rijden.Even een leuk praatje en dan zoeken we ons plekkie voor deze nacht maar eens op. Een camping naar ons hart, lekker rustig, mooie grote bomen,  prima sanitair , electra op de plek en maar 12 €.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 25 Juli 2015 - 23:09

Daphne:

Avontuurlijk zeker! Als ik van jou hoor hoe die route is dan moet ik er niet aan denken om met twee jonge kinderen daar te fietsen! haha
    Laat mij maar lekker wandelen over de douanierspaden in Bretagne! :)

• 25 Juli 2015 - 23:21

Mieke:

gelijk heb je Daphne, ik moet er ook niet aan denken aan al die ontberingen.

• 26 Juli 2015 - 14:16

Anita:

Hallo stoere fietsers,
    Wordt door Bob op de hoogte gehouden van jullie escapades, heerlijk dat jullie er nog zo van
    kunnen genieten, gewoon door blijven gaan zolang het nog kan. Nog een fijne tijd, hartelijke groetjes,