st.Brevin les Pins - Nantes, wel een beetje om. - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu st.Brevin les Pins - Nantes, wel een beetje om. - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

st.Brevin les Pins - Nantes, wel een beetje om.

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

23 Juli 2015 | Frankrijk, Nantes

Bernerie en Retz- St.Brevin les Pins 36 km.(kort toertje vandaag)

Als de camping langzaam aan tot leven komt, staan wij alweer op de pedalen, lekker hoor, het is overal nog rustig. We beginnen bijna meteen te klimmen en dat zal vandaag nog veel vaker gebeuren. Het is gedaan met meegolven in de duinen, dit is het echte klimwerk. We rijden over een dicht bebost pad waar de muggen als kleine vampiers op de loer blijken te liggen. Ik hou er een paar fikse bulten aan over.

In Pornic houden we even een korte pauze het is een aardig haven plaatsje , terrasjes rond de haven en een levendige boel.4 euro betaal ik voor een cappucinno en hierna neem ik me voor dat dit nu ècht de laatste keer is dat ik die bestel,  want het is zóó slecht. Maar goed we zetten koers naar St.Michel Chef-Chef, waar een grote kathedraal het stadje domineert en veel toeristen trekt, hier staan de namen van huizen en gebouwen ook in t Bretons. Door de straten klinkt het mooie liedje " le vent nous portera" ( De wind zal ons dragen) We hebben de wind achter ons, dus wel toepasselijk.We zijn niet ver meer van ons einddoel van vandaag, St.Brevin Les Pins. De camping ligt op loopafstand van de Pont Routier een enorme brug over de Loire naar St.Nazaire. Ik hoef er gelukkig niet overheen, mag ook niet meer, er gaat elk uur een speciale fietsbus waar je via de toeristen informatie een plaatsje kan reserveren.

Wij hebben besloten niet naar St.Nazaire te gaan maar via de Loire route naar Nantes en Saumur en daar dan de Bretagne-Normandië route op te pikken. Vorig jaar is net dat stukje van de Loireroute er bij ingeschoten, dus wel leuk om dat er nu nog even bij te pakken.De camping ligt aan t begin (of eind, ) van de Loire en er zijn veel fietsers op de camping.

Er staat nu een stevig windje die de lucht heeft schoongeblazen, het was de hele dag bewolkt met zo nu en dan een hele fijne nevel die het plakkerig warm maakte.

22 juli woensdag,

St.Brevin les Pins - St. Luc sur Loire Heel warm en 90 kilometer .

De camping in St.Brevin is meer een mobilhome park dan een camping,voor fietsers een speciale prijs, 15 €, maar het plekje voor fietsers is ingesloten tussen een betonnen muur een hek en  mobilehome, we horen de zee tegen de rotsen onder ons slaan,de maar zien hem niet.We staan er met drie andere fietsers.kwart voor 7 zijn we op en om half 9 vertrekken we al.Als we brood gekocht hebben gaan we naar het strand om daar te ontbijten.Je kan je een slechtere plek bedenken.Was het gisteren de hele dag bewolkt en iets vochtig in de lucht nu is het stralend weer.Zoals gezegd we volgen een stukje Loire die hier heel breed is met veel industrie langs de oevers, niet mooi maar de route leidt ons daarom het binnenland in.In Paimboeuf,een stadje van niks, strijken we even neer op een terrasje langs de haven.Het is een echt dorpscafé geen toeristen maar wat arme sloebers die elkaar daar ontmoeten of hun krantje zitten te lezen.Vriendelijke mensen die nieuwsgierig zijn naar waar wij vandaan komen. We vervolgen onze weg langs het Canal de la Martinière, het is een groen, bijna Hollands gebied, weides met koeien of paarden, grote hooibalen en ertussen door wat watertjes.Even nadat Hans gezegd had, wat fietst dit lekker hè, is het gedaan met het lekkere fietsen. Onverharde paden volgen nu door bosrijke gebieden met een steile afdaling over een smal onverhard pad, een Duits stel komt hun fiets naar boven duwend omhoog zwoegen.Volgens de man is dit het ergste stukje tot Nantes.

Als ik Le Pellerine en Montagne op de borden zie staan gaan de alarm bellen al rinkelen, er moet geklommen worden en niet zo'n beetje. Zelfs een stukje van 15% . Dat is zweten, bijna boven moet ik toch even een stukje lopen,Hans zet door en staand op de trappers redt hij het net.

Bij Bouguenais raken we na een diepe afdaling de weg kwijt. De A844 is een autosnelweg met groot viaduct over de Loire, daar moeten we onderdoor zien te komen.Na wat heen en weer gerij vragen we het maar eens, er wordt ons een weg door park gewezen, "tout droit" dat doen we en we moeten na een kilometer of 3 gaan lopen omdat t pad hoe langer hoe smaller wordt met grove stenen en later hoog gras .Uiteindelijk kunnen we onder het viaduct door en fietsen we door een druk industrie gebied naar de brug van weg N249 waarover we Nantes binnen rijden.

Hans heeft Sainte Luc sur Loire in de navigatie gezet en via het centrum van de stad ( in de avond spits) rijden we naar onze bestemming.

Camping La Belle Rivière blijkt een fijne camping waar heel veel fietsers overnachten en de fietsers korting krijgen we betalen 14 € .Wat een enorme verschillen toch.Een welkomst drankje met wat zoutjes krijgen we ook nog aangeboden.,nou dat konden we na 90 km fietsen vandaag wel waarderen het was niet mis, in de hitte en de vele klimmen. Misschien blijven we wel een dagje langer hier.'tis fijn en rustig hier.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 23 Juli 2015 - 15:34

Mieke:

hoi,

had ik mijn bericht bijna verzendklaar was het opeens weg.

Dus... opnieuw. Jullie maken wat mee en dan ook nog 90 km gefietst petje af. Ik vind het best wel veel kan toch nooit leuk zijn m.i is 50 km wel genoeg, maar begrijp dat jullie nou ook wel behoefte hebben aan een rustdag ik zou er in dat geval wel gaan voor 2 rustdagen.

Ik ga zo naar L en K want L gaat met S 2 dagjes naar Haarlem. K is nog steeds hulpbehoevend.

groetjes en liefs en doe het wat rustiger aan.

• 23 Juli 2015 - 19:55

Wil:

Lieve luitjes. Hier een berichtje uit Heusden, wat zal je trots op je zelf zijn om dit te presteren .Wij vinden het zo leuk om jullie verslag te lezen zo maak je nog eens wat mee .Hier alles goed Gerard en Gertje zijn een week hier op de kamping ,en hebben hier een dagje vertoeft.Morgen vertrekken wij na Frans voor tien dagen .hgr van ons dikk knuffel xx

• 23 Juli 2015 - 19:55

Wil:

• 25 Juli 2015 - 23:04

Daphne:

Wauw, wat een prestatie weer!
    En die koffie..... wij snappen er ook niks van maar koffiezetten kunnen ze echt niet , die fransen!
    Dan denk je , een mooi apparaat , goede bonen hier drinken we een goed espressootje maar nee hoor , niet te drinken!