Moeras, blubber en tegenwind - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Moeras, blubber en tegenwind - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Moeras, blubber en tegenwind

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

17 Juli 2015 | Frankrijk, Rochefort

Rochefort - Dompierre sur Mer 56 km.

Quatorze Juilliet,

Nationale feestdag in Frankrijk (bestorming van de Bastille) die al begon op de avond van de 13e juli.Vuurwerk , en heel veel muziek tot in de vroege uurtjes.

Had het voordeel dat het s'morgens, toen we vertrokken, heel rustig op straat was.

Waarschijnlijk  moesten de feestgangers hun roes uitslapen om vanmiddag weer door te kunnen feesten.

Het was bewolkt en er viel even een heel licht buitje, om daarna weer langzaamaan de zon de kans te geven. Raar weer, want t gekke was dat t ondanks die bewolking zo benauwd warm was dat het zweet uit alle poriën liep en  vanonder m'n helm zo in m'n ogen prikte .

Na de valpartij bij Spakenburg doe ik hem nu altijd op, Hans zou het ook doen maar die is alweer van z'n geloof afgevallen.

We rijden eerst een stuk door t binnenland om daarna weer af te buigen tot aan de kust.Tussen Rochefort en La Rochelle liggen leuke kustplaatsjes die nog niet zo vergeven zijn van de toeristen en het nog heel knus is, met mooie brede zandstranden.

Bij eb trekt de zee zich enorm ver terug en wordt er driftig naar Kokkels en mosselen gezocht.

Regelmatig kom je restaurantjes tegen die alleen mosselen in de aanbieding hebben.

La Rochel binnen fietsend is het eerste dat we zien honderden masten van bootjes die in het haventje liggen, jeetje wat een kapitaal ligt daar. Het is er druk en de voorbereidingen voor de feestelijkheden zijn in volle gang.Het zal vast weer knallen vanavond. Wij maken wat foto's en gaan daarna weer door. Eerst even zoeken naar  de route en even later fietsen we boven een diep liggend kanaal , we hebben er ruim 50 km opzitten dus als we een bordje camping zien gaan we dat volgen en komen in Dompière sur Mer aan bij een bijzonder leuk campinkje , een air naturel. "Le Verger" Het ligt in  een boomgaard en als er fruit aan de bomen zit mag je het plukken, je mag staan waar je wilt.

Wij houden  wel van dat sfeertje, dus als Tes belt dat ze morgen een dagje bij ons langskomen blijven we hier graag een nachtje extra dagje staan.

Gezellig hoor.

15 juli, Woensdag, Dompière sur Mer

Vandaag komen Tes en G langs, zo leuk.

Ze zijn er tegen het eind van de ochtend, zien er fantastisch uit en we hebben heel wat bij te kletsen.

Voor deze keer dan toch een wijntje erbij en het blijft de verdere dag heerlijk warm, heerlijk.

Leuk hoor zo'n ontmoeting onderweg, ook al is t maar kort , we genieten er erg van.

Helaas is het ook zo weer voorbij.

16 juli, Donderdag, 56 kilometer, drukkend heet en veel wind.

Dompière sur Mer naar St. Michel en L'Herm

Kwart over zes sta ik al onder de douche , toen ik klaar was kwam Tes ook al uit het toiletgebouw, zij is altijd een vroege vogel.

Ze willen ook tijdig weg om vroeg in de middag op hun laatste kampeer plekje aan te komen, voor ze weer op huis aan gaan.

Wij moeten ook weer verder dus na t ontbijt wordt het tenten afbreken en om half negen zwaaien we het mooie stel uit.

Tot gauw liefies.

Niet veel later vertrekken wij ook, als we ons bestelde broodjes op hebben kunnen halen.

En dan......gelukkig weet je nooit van te voren wat de dag brengt, pff het was me het dagje wel.

Eerst reden we verkeerd om daarna een doodeng smal zandweggetje te in te slaan, het loopt langs het kanaal dat heel diep beneden ons ligt. Op wat bomen en struiken na is er geen afscherming langs de kant.

Het pad zit vol grote uitstekende boomwortels en keien.

Het zweet breekt me uit, zie mezelf al slippen en naar beneden duvelen.

Dit gaat echt niet , ik stap af en ga wel lopen, Hans rijd wel door.

Als we op een splitsing aankomen blijken we een wandelpad te hebben gevolgt , het fietspad dat achter de bomen lag is gelukkig comfortabeler.

Maar dat duurt niet lang, weer een onverhard pad waar we volkomen vast komen te zitten in prut en klei.

De wielen willen niet meer draaien, alles zit muurvast, er zitten enorme kluiten klei tussen de spatborden de remmen en derrieur.

Dus bagage van de fiets en met vingers en stokjes de klei zien los te peuteren,  dat is een enorme klus en dat in de brandende zon.

Ook de tassen zitten onder de klei kluiten en spetters, tjonge jonge lijkt wel of we mee doen aan een modder race.

Maar goed, na zeker een half uur porren tussen spatborden en banden kunnen de wielen weer draaien en lopen we voorzichtig verder en ontwijken zoveel mogelijk natte kleiplekken.

We moeten een heel eind lopen want het pad is echt onbegaanbaar.

Uiteindelijk komen we bij een weg en we besluiten maar even van de route af te wijken en lekker de geasfalteerde weg te rijden.

Er vliegen geregeld stukken klei tussen de spatborden uit maar het fietsen gaat wel goed.Tenminste dit stukje.

Maar deze dag zal als een zware dag te boek staan, als we de route uiteindelijk weer oppakken  komen we weer in een eindeloos moeras gebied. Lange kanalen met hobbelige onverharde paden, soms alleen een heel smal karrespoor over een dijk met een wind die maar aanwakkert en die we vaak helemaal tegen hebben.

Sommige stukken hebben we de wind opzij en dan moet ik echt oppassen niet een van t pad geblazen te worden, het water is dichtbij.

Aan dat moeras schijnt geen einde te komen, het is een lelijk gebied en er is ook niets leuks aan te beleven, nou ja misschien dat hele enkele zonnebloemveldje dat we zo nu en dan tegen komen.

Omdat het zo heet is en die wind zo hard, lijk ik volkomen uit te drogen m'n dorst is niet te stillen.

Tegen het eind van de middag komt er ook nog een dreigende bewolking opzetten en de wind wordt ook nog wat sterker we moeten nog 14 km voor we eindelijk in de verte een kerktorentje boven  de bomen uit zien steken. St.Michel en L'Herm is in zicht.

Als we het stadje inrijden zien we bijna direct een camping en de supermarkt is ook dichtbij. Dat is dan een meevallertje, denk dat we dat wel verdiend hebben na zo'n dag.

We halen fruit en avondeten en spoeden ons naar de camping.

Tentje opgezet en als ik dan heerlijk zit glij ik , voor ik er erg in heb even weg in een verkwikkend slaapje van een uurtje.

Even weg van de wereld.

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 17 Juli 2015 - 12:16

Marley:

Wat schrijf je toch leuk!!!

• 17 Juli 2015 - 16:10

Mieke:

Jeetje wat een dag zeg en wat een sof reis, ik dacht dat jullie een fiets Tom, Tom hebben?
    Maar goed met Tessa en Gradie was het natuurlijk heel gezellig.

Ik heb vanmiddag ook gefietst over de dijk naar Klein Scheveningen met harde tegenwind dus een heel klein beetje af zien.

Hopelijk vinden jullie een mooie route die ook nog goed berijdbaar is. Ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen.

liefs

• 18 Juli 2015 - 17:44

Anita:

Hallo jongelui,
    Van Bob doorgekregen dat jullie weer aan het fietsen zijn, heb ook weer jou roman!!! gelezen, je zal toch echt aan een boek moeten, er komt zoveel uit die pen van jou... Vorige week ook een paar dagen met een van de zoons een paar dagen la douce France (Biches) doorgebracht bij vrienden, heerlijk, had er zo willen blijven. Hier blij met elk zonnestraaltje. Kijk uit naar het volgende verslsag, knuffel......

• 25 Juli 2015 - 22:46

Daphne:

Jeetje , kan nu , na de vakantie, de verslagen allemaal pas lezen maar wat een gebuffel weer.
    Knap en super stoer zoals jullie je er elke keer weer doorheen slaan en vol goede moed blijven.
    Postive vibes! <3