FIETSEN , Vééll LEUKER dan treinen) - Reisverslag uit Notter, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu FIETSEN , Vééll LEUKER dan treinen) - Reisverslag uit Notter, Nederland van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

FIETSEN , Vééll LEUKER dan treinen)

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

30 September 2010 | Nederland, Notter

Hoi Hoi allemaal, Toch nòg een stukje want de reis terug wil ik jullie toch nog wel e
even vertellen, want ook dat was een avontuur op zich.

Avignon 13 tot 15 september 2010 (De reis terug)

Als afsluiting, hebben jullie dit nog tegoed.

We hebben 2 dagen, voordat we de trein naar Nederland nemen, dus kunnen we ons nog wat vermaken in Avignon en een kijkje nemen op het station, om te zien hoe alles daar aan toe gaat.
S’ morgens lopen we naar het TGV station, kilometers buiten de stad langs de rondweg om Avignon het is echt waanzinnig druk daar..
De Mistral is ook weer in alle hevigheid op komen zetten, sterker dan ooit blaast hij me bijna van de brug af, tjonge,jonge, wat een wind is dat.
Er was ons door een station medewerker verteld dat de trein naar Genève daar zou vertrekken. Niet dus, gelukkig dat we daar op tijd achter kwamen anders hadden we Woensdag mooi de trein gemist.
We nemen de bus terug , naar station Avignon Centre
De ervaring in Kyllburg nog in de herinnering (Hans met fiets en al tussen de deuren) willen we nu weten wat ons te wachten staat.
Moeten we weer drie treden op? de bagage er af halen? kunnen we er zo in , is de trein “gleich-erdig“.??
In Frankrijk krijg je pas 20 minuten voor vertrek te horen op welk perron de trein vertrekt , lastig als je dan nog met de lift naar beneden èn weer naar boven moet om op het juiste perron te kunnen komen.
Het blijkt dat we niet alleen in Genève en Basel over moeten stappen maar ook nog in Lyon, d’ as knap balen want dat stond niet in de reisgegevens, het gaat vast nog een heel avontuur worden.
We maken een praatje met een jong Duits stel, door de harde Mistral durft zij niet verder te fietsen en wil een stukje per trein afleggen.
Zij hebben alleen maar een “ Truus ” en die voert hun over de doorgaande wegen waar ook veel vrachtverkeer op zit. Met die Mistral geen pretje.
Wij vertellen hun over de kleine wegen die er ook zijn richting St. Maries de la Mer. Zij koopt er een goede wegen kaart bij, is wel zo gemakkelijk.
Een Canadese fietser, die we ontmoet hadden in Tarascon, duikt ook weer op.
Wil ook een stukje treinen door de harde wind, hij gaat naar Nimes.
Als we ooit in Vancouver komen kunnen we hem vinden in ‘t city house, in het midden van de stad, kan niet missen volgens hem. We zullen het onthouden, je weet maar nooit.
Als de trein van die dag naar Lyon arriveert zien we dat hij dus 3 treden heeft en een smalle ingang, een man rent met zijn fiets langs de trein in de hoop een betere instap te vinden, die is er niet en als de trein al bijna vertrekt probeert hij z’n fiets er dus maar in te krijgen, ik geef hem een helpend handje, “danke“, roept hij me nog na en de trein vertrekt.
Wij weten genoeg, we hebben morgen een heftig dagje voor de boeg voordat we in Bazel de nachttrein hebben en dan tot Arnhem kunnen blijven zitten.
We besluiten twee uur eerder te vertrekken, anders hebben we in Genève maar 15 minuten overstaptijd .
Ik zet nog wat foto’s op ons bloq en we gaan terug naar de camping om nog een paar uurtjes lekker te relaxen.
Nog een laatste wijntje , wat overblijft gaat de bidon in voor als we in Bazel zijn,
Ha ha, wat je al niet in de bidons stopt .

S ’avonds krijgen we opeens Italiaanse buren, die lui maken zo’n herrie tot diep in de nacht, dat Hans als een getergde stier opeens rechtop schiet en brult
HALLOOOOOOOOO SILANCE PLEASE, die Hans ,schiet even uit z’n slof, dat gebeurt niet vaak, ik lag echt in een deuk.
Het hielp wel, het werd muisstil.

15 September, Dag van vertrek.

7 uur opgestaan, dachten we, bleek dat Hans zich een uur vergist had en het kwart over 6 was toen we gewassen en aangekleed aan het ontbijt gingen.
Nog aarde donker en best fris, vind je het gek om die tijd maar we zijn gehard en geven geen krimp.
Als alles weer aan de fietsen hangt, nemen nog even ons actie plan door , hoe we het zullen doen op het station en vertrekken op tijd.
Om 9 uur in de ochtend is het al een drukke bedoening in Avignon.
Toeristen verzamelen zich rondom hun gidsen en de terrasjes worden geveegd, zodat ook de stad weer klaar is voor een drukke dag en veel geld verdienen.
Wij drinken een bakkie in de hal van het station en hopen dat de trein op perron 2 aankomt, is het dichtst bij, we hebben geluk.
Met ons plan snellen we het perron op nemen onze positie in en beginnen onze tassen af te nemen en in de trein te zetten, gaat gesmeerd…….als we dan ook de 1e fiets er half in hebben komt er opeens een conducteur aan rennen, non, non , non messieur devant, devant, roept hij, we moeten er weer uit, hij wijst naar de 1e wagon daar moeten we in, Jemig wat een toestand dat is echt niet leuk ,als je de tassen er al af hebt, ik laat m’ n fiets staan en ren met die tassen naar voren gooi ze de trein in en ren terug om m’ n fiets te halen,pfff.
We moeten” Vite “zijn maar “pas de stress” , “pas de stres”zegt hij, makkelijker gezegd dan gedaan.
Hij rent met ons mee en lief, helpt ons mee om alles in de trein te krijgen en we zitten 1e klas.
Na ruim twee uur komen we in Lyon aan , razend druk, hebben een half uur om van perron te wisselen zijn blij als we daar klaar staan als de trein aankomt rijden.
Helaas we staan te ver achterop het perron en de trein rijd ons een stuk voorbij.
Voordat we een ingang hebben bereikt is de trein al vol gestroomd en………..kunnen we er niet meer bij, de trein is hartstikke vol en samen met een ander stel fietsers hebben we het nakijken.
Daar gaan onze 2 extra uren, voor die anderen is het nog beroerder want die missen nu hun gereserveerde fietstrein in Genève.
Twee uur wachten in Lyon en hopen dat we de volgende trein wel in kunnen, dat lukt gelukkig.
Tassen er weer af en fietsen aan de haak,zweet op de rug.
In Genève maar 15 minuten overstaptijd , aankomen op perron 16 en vertrekken op 6 dus weer rennen, tassen aan de fiets en de spurt erin.
Ik ren al bellend over het perron in de hoop dat de mensen die voor mij lopen me doorgang geven, het is avondspits dus heel druk.
We komen op tijd, deze trein is er gereserveerd, voor ons en de fiets dus dat scheelt.
We zijn inmiddels met z’n zessen , drie fietsen in wagon 1 en drie in wagon 7, meer kunnen er niet in.
Weer alle tassen eraf en de fietsen aan de haak, je krijgt er een sik van.
Weer ruim 2 uur treinen voordat we in Bazel zijn, wel gezellig, we zitten bij elkaar en wisselen onze ervaringen uit.
Stel 1 heeft gefietst in Corsica , de andere de Catharen route allemaal mooie verhalen, de tijd gaat snel.
Om even over achten zijn we in Bazel en hebben tot tien uur de tijd , plus de zekerheid van een plaats, (geeft rust) deze trein is gereserveerd, de city night liner die ons naar Arnhem gaat brengen.
De trein heeft een grote fietswagon , 3 treden omhoog dat wel, we hebben comfortstoelen twee wagons verder dus 12 tassen die daar naar toe gesleept moeten worden door de smalle gangetjes langs de couchettes.
Dan eindelijk zitten en de volgende tien uur niet meer uitstappen, heerlijk idee toch.
Na de kaartjes controle worden de lichten gedimd en wordt het stil in de trein…..even maar….want opeens consternatie ,licht aan en 2 agenten met tussen hen in een geboeide jongeman komen onze wagon in .
Blijven staan bij een vrouw die haar paspoort moet laten zien? Schijnt oké te zijn, gaan dan met hun arrestant verder.Wat er gaande was blijft natuurlijk een raadsel.
De stoelen liggen voor geen meter en de trein zucht, steunt, piept en kraakt en stopt vaak om daarna weer met veel kabaal verder te gaan.
Van slapen komt niet veel. Om 7 uur beginnen wij vast heel zachtjes onze tassen weer naar de fietswagon te brengen ,het is nog lekker rustig.
Halen de fietsen van de haken en laden alles op, kunnen we er zo uit als we in Arnhem zijn aangekomen.
We hebben wat vertraging en om half 9 zijn we er.
De zon schijnt, dat wel maar de temperatuur is wel 10 tot 15 graden lager dan in zuid Frankrijk. Ik wissel tijdens de koffie m’ n Teva’ s voor sportschoenen, want krijg kouwe tenen.
Dan fietsen we naar Ede, onze schoonzoon is jarig .
Tes verwent ons met een heerlijke lunch en daarna taart en we kletsen gezellig bij,
Na een paar uurtjes vertrekken we weer want Almelo is nog 100 kilometer en te veel voor 1 fietsdag.
We nemen een trekkershut in Hoenderloo , het regent regelmatig, dat was een goed idee want de regen komt opeens met bakken uit de hemel.
We zijn doodmoe van die treinreis en na het eten, kwart over 7, kan ik m’n ogen niet meer open houden . We gaan naar bed en slapen dertien uur achter elkaar.
Dat treinen was veel vermoeiender dan heel onze fietstocht.
Vrijdag vertrekken we om een uur of half 11 uit Hoenderloo en zijn om 4 uur bij Daphne, Meesje staat voor het raam te wachten, zo lief dat blonde koppie.
Een groot plakkaat met FINISCH is op het raam geplakt, wat lief.
Ook hier weer taart…………..
Onze tour is echt voorbij, het ging te vlug.

Onze teller staat op 2035 kilometer, toch niet niks zou ik zeggen.

Resumé

-Onze ouwe lijven deden het goed, héél goed,
-De fietsen gaven geen krimp, zelfs geen lekke band,
-Ons “kameeltje” (North Face tentje) 21 jaar oud is nog perfect, zelfs bij zware regenval.
-De nieuwe Nomad bedjes begaven het allebei binnen enkele weken, m’n laptop na 2 weken,
-Véél terrasjes,
-En héél véél genoten van al het moois wat we gezien en beleefd hebben ,
-Ook genoten van de zon die zeker een trouwe reisgezel was
-Soms gebaald van de Mistral die wel erg regelmatig laat weten dat hij bestaat.
-M’n verloren fietshandschoentjes na 4 dagen,op de terugweg, weer langs de weg bij St.Gilles terugvind

Het symbool van de Gitan ,daar gingen we voor.

“De man die de regenboog draagt, beschermt tegen het kwaad en brengt geluk aan de drager“.

Kortom een geweldige reis.

• 30 September 2010 - 10:18

Jitske Uit Friesland:

Annemarie en Hans:

Proficiat, proficiat, wat een reis met de trein. Ik herken het, het is eerst nadenken voordat je met de trein gaat: o.a. bij Junkerrath ben ik niet de trein ingestapt,vanwege de trappen wel in Düren, ik heb last van mijn beenzenuw gehad, weet niet waarom, in ieder geval verkeerd zadel, denk ik, (=zadelpijn in verhevigde mate)! vanwege de trappen.
    Ik mis nog een verhaaltje over de Jura, klopt dit? Doei, je bent vast veranderd van geest na deze reis: weer wennen aan de dagelijkse huisritmes, versnelling terugnemen dus. Doei. Oen sjen, tot ziens op de fiets. Groet.

• 30 September 2010 - 10:30

Cocky:

heeeeeeel hartelijk dank voor de fantastische reisverslagen, vooral de laatste, aangezien ik niets anders doe dan met de trein reizen weet ik hoe jullie je gevoeld hebben, alleen in Zwitserland is het perfect en ja Duitsland ook.
    Eigenlijk hadden jullie beter terug kunnen fietsen, jullie draaien je had niet om voor een paar duizend kilometers!!!!!!!
    O ja en Italianen......aan mijn tuin grenst een tuin van een Italiaans gezin, gelukkig aan de overkant, in de winter hoor ik niks maar in de zomer is het alsof er 200 mensen in die tuin zijn!
    Nogmaals bedankt en geniet van je kids nu, groetjes cocky

• 30 September 2010 - 10:46

Gerard:

Nou lieve mensen,die treinreis leek wel een rondje Oezbekistan. Maar nu kunnen jullie denken "zo'n avontuur hoort er ook bij". Veel ervaring opgedaan voor een volgende keer? Kan mij niet voorstellen dat jullie het hiermee gehad hebben als ik jullie verslagen zo gelezen heb. Maar even een poosje op adem komen kan ik mij heel goed voorstellen. Ik hoop dat we elkaar gauw zien.

• 30 September 2010 - 11:58

Hans En Anne-Marie Happy2:

Hoi Jitske, l
    euk dat je zo vaak gereageerd hebt, lijkt me heel vervelend die zadelpiijn en die pijn in die beenzenuw.
    Ik hoop dat het nu beter gaat. Wij hebben totaal geen zadelpijn gehad, mazzel dus.
    Misschien is je zadel niet goed maar Hans denkt dat ook de zadelhoogte een rol kan spelen.Als je op je fiets zit moet je met je tenen nog net de grond raken, zoniet dan is hij te hoog.

Je mist nog stukjes over de jura zeg je.
    Het is jammer dat m'n laptop stuk is gegaan want nu moest ik in internet cafe's
    m'n dagboek stukjes inkorten maar in het stukje van Avignon komt wel een gedeelte van de Jura voor hoor. Lac de Vouglans en Gorges van D' Ain , Cirque Ladoye enz .
    Laat maar even horen welk stukje je nog mist, misschien heb ik daar nog iets van in m'n dagboek.
    Het was leuk je ontmoet te hebben en ja het fietsen blijft erin, dus wie weet zien we elkaar nog eens terug.
    Groetjes van ons 2

• 03 Oktober 2010 - 17:22

Jan En Joke:

Lang leve het openbaarvervoer. Gelukkig niet alleen bij ons. Ik moet je vertellen dat we er weinig ervaring mee hebben.
    Misschien handig voor een volgende fietstocht een rondje te fietsen. Alhoewel dit ook wel weer een nieuwe belevenis was dat treinen.
    Wat zullen jullie trots zijn op de GITAN volgens mij voelt het zoiets als een ridderorde!!!!!Het enige wat ontbrak zijn de woorden Hare Majesteit heeft het behaagd enz. Ik zou hem te pas en te onpas dragen.
    Zijn jullie al een beetje gewend met een leven zonder fietsen iedere dag.Voor je het zelf door hebt ben je al weer bezig tot de orde van de dag.
    Geniet nog van deze heerlijke "zomerse" dagen.
    Wij denken erover om rond 29 oktober te vertrekken naar Spanje. Gaan jullie ook weer en zo ja naar dezelfde camping in Alcosebre. Als jullie daar zijn laat het ons weten.