Bingenden - Fraser Island- Tin Can Bay - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Bingenden - Fraser Island- Tin Can Bay - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Bingenden - Fraser Island- Tin Can Bay

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

28 Maart 2013 | Australië, Frasereiland

"Ik loop natuurlijk gigantisch achter met dit verslag , door de gordelroos kon ik s'avonds niets meer . Maar het boek moet natuurlijk wel volledig zijn als ik het laat afdrukken.
Dus lees nog mee en reageer nog even , want ook jullie reacties worden afgedrukt in dit voor ons zo waardevolle reisverslag."

26 Maart Hervey Bay, Fraser Island en de Sunshine Coast
We blijven dus twee dagen in Bingenden en doen niet zoveel, voel me even niet fit genoeg .
Ik troost mezelf met het feit dat ik geen koorts heb en dat met een lading pijnstillers ik toch wel aardig te pruimen ben.
Als we vertrekken is er een grote veemarkt beneden in het dorp, Veel boeren in jeans met cowboy hoed ( dus èchte cowboys, haha) proberen de beste handel uit te zoeken.
Ze kunnen de koeien bekijken via een loopbrug die rondom de hekken is opgebouwd, net een stadion, geen spelers maar koeien in de arena.
Er wordt druk gehandeld , als er een deal gemaakt is worden de betreffende koeien door een sluis naar de andere kant geloosd, waar ze gemerkt worden.
Wij lopen er wat rond maar hebben de indruk dat ze ons maar als een stelletje pottenkijkers zien en dat zijn we natuurlijk ook, dus we blijven niet lang, ik vind het trouwens toch niet leuk.

Het is inmiddels de 28 ste en we zijn in Herveybay, de afgelopen dagen waren niet echt fijn voor mij, veel pijn en slapeloze nachten, wat een vervelende aandoening is dat, gordelroos.
Gelukkig zit alles onder m'n kleding en ziet niemand er iets van,
Ik troost mezelf met het idee dat ik het vervelender zou zijn als ik iets had gekregen waarmee ik in bed had moeten blijven dus het kan altijd erger denk ik maar.
Met een lading pijnstillers doe ik toch leuke dingen, zoals de tocht naar Fraser Island.
S'morgens om kwart voor acht worden we opgehaald door een klein 4X4 busje en rijden met nog 5 andere passagiers naar de ferrie in River Heads .
Het is drie kwartier varen en we hebben het geluk dat we dolfijnen zien springen , helaas te snel en te ver om te kunnen fotograferen maar ze staan op m'n netvlies.
Ook weer zo'n geluks moment, geweldig toch om dat te mogen beleven.
Fraser Island, of zoals de Aboriginals het noemen K'gari dat paradijs betekend, het is het grootste zand eiland ter wereld en staat op de wereld erfgoed lijst.
Het is bedekt met regenwoud, heel wonderlijk dat dat op een zandbodem kan groeien, 123 km lang en tot 5 tot 25 km breed, heuvels en valleien ,meren van superzacht regenwater ,heldere kreken , er wonen ruim 200 dingo's op het eiland en 350 verschillende vogelsoorten.
Het is een heftige tocht , de zandwegen door het regenwoud hebben diepe sporen en we hotsen wat af door kuilen en over boomstronken, soms stijl naar beneden dan weer recht omhoog.
De eerste stop hebben we bijde Wanggoolba Creek, een prachtig heldere Creek, een creek die geruisloos door het woud stroomt, we maken een wandeling over een aangelegde loopbrug die het kwetsbare gebied moet beschermen tegen al te veel voeten die alle begroeiing vertrappen zou.
Een dingo die op een open plek ligt te slapen richt zijn kop op en bekijkt ons, we hopen dat hij op z'n plek blijft.
De dingo's op Fraser Island hebben wat jaren geleden een jongetje van 8 doodgebeten.
Volgens onze gids de schuld van de ouders die hun zoontjes van 10 en 8 alleen op onderzoek uit lieten gaan op het eiland.
Het zal je maar gebeuren, er zijn overal waarschuwingen omtrent je gedrag naar een Dingo, als je hem tegenkomt.
NOOIT voederen, dat is een van de redenen van agressie naar mensen.
De dingo's leven vooral dicht bij en op de stranden van het eiland , kinderen zien ze vaak aan voor gewone honden, wat levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken.
De volgende stop is bij een van de glasheldere meren waar we in zwemmen, het is een regenmeer,alleen gevoed door regenwater , de laatste drie jaren is er erg veel regen gevallen dus er staat genoeg water in.
Het eiland heeft veel meer begroeiing dan we dachten en de ritten zijn pittig, je organen schieten alle kanten op Stijl naar beneden dan weer omhoog en regelmatig hangen we helemaal scheef.
Op dit eiland zijn ook de opnames gemaakt voor de film 'Jurasic Park' vanwege de bijzondere bomen die hier groeien.
We lunchen bij "Central Station"midden in het regenwoud.
Het Central Station , was ooit het middelpunt van de hout industrie, nu het beginpunt van vele wandelingen.
Daarna voert de rit naar de Seventy Five Mile Beach , waar we met flinke snelheid langs de kustlijn rijden.
Er zijn geen rotsen op het eiland maar op een bepaald deel van het strand zijn stompen van bomen die versteend zijn door de tijd en lijken op zwarte rotsblokken. We rijden er over heen en dat is soms heel spannend want de auto helt vervaarlijk naar een kant.
Het gaat allemaal goed en we bereiken het enorme scheepswrak van de Maheno, een groot rood-bruin karkas waar zee en wind hun sporen hebben achter gelaten.
Het ziet er indrukwekkend uit en is met de helderblauwe lucht en de oceaan een fotogeniek plaatje.
De gevaarlijke stroming bij het eiland heeft menig schip daar doen zinken.
De Eli Creek ligt er vlakbij, een prachtige Creek, die onophoudelijk ontelbare liters zoet water de branding in stuwt.
Hier weer en uur rust voor de liefhebbers die willen zwemmen. of gewoon willen genieten van de mooie omgeving. Wij nemen de wandel route door het regenwoud, die is uitgezet langs de Creek en waden een stukje door het ijskoude water.
Er volgt nog een bezienswaardigheid, de coloured sands, hoge versteende zand sculpturen in prachtige kleuren, ontstaan door erosie.
Erg mooi, dan is het tijd om terug te keren, het is opkomend tij en de golven komen al vrij dicht bij onze auto. Een eenzame dingo loopt langs de duinrand hij wordt door vele ogen op afstand bekeken.
We zijn om half zeven weer in Hervey Bay , het was een mooie dag die veel geld kostte, misschien wel téveel maar die we toch niet hadden willen missen.

Donderdag 28 maart,
De afstanden die we rijden zijn niet ver, we hebben met Maia een afspraak begin April en we willen nog naar Noosa waar een vriend van Tonnie zou moeten wonen.
Nu gaan we naar Tin Can Bay,onze " Mathilde" weet het even niet want ze stuurt ons steeds door een moerrassig gebied waar de weggetjes dood lopen.
We zoeken de hoofdweg maar weer op, richting Marybourogh, een heel mooi plaatsje waar de Mary river doorheen stroomt.
Deze plaats is hevig getroffen door de overstromingen van een paar weken geleden, op de lager gelegen plaatsen zijn de huizen totaal vernield door het water en aan de troep in de bomen kan je zien hoe hoog het water hier heeft gstaan. Het zal je maar overkomen.
Als je dan bedenkt dat het vanaf december al drie keer tot floadings gekomen is kan je je voorstellen dat de mensen" pissed off" zijn, zoals ons verteld werdt.
Het klimaat is de laatste jaren erg aan het veranderen.
In Tin Can Bay vinden we een heerlijke camping,waar we voor drie dagen boeken, het is witte donderdag , de campings lopen vol voor een lang Paas weekend, verplaatsen kan betekenen dat er op een andere camping geen plaats meer is.
Onze plek ligt aan de buitenrand en heeft een grote boom die schaduw geeft.
Gelukkig want de pijn van de gordelroos is zo hevig dat ik ook nauwelijks zon kan verdragen, lezen onder de boom is heerlijk.
Tin Can Bay is een echt vissers plaatsje met haventjes en bootjes die je in de films van flipper of stormboy tegenkomt.
In de haventjes komen s'morgens vroeg dolfijnen die gewend geraakt zijn aan de de vissen die de vissers weer in zee gooien, op die manier een makkelijk maaltje voor ze.
Je kan daar zwemmen met dolfijnen en ze ook, tegen betaling, uit de hand laten eten.
Dat doen we dus niet , is naar ons idee té commercieel geworden, wel staan we twee ochtenden om 6 uur op in de hoop mooie foto's te kunnen schieten van de dolfijnen als ze weer het zeegat kiezen.
We zetten ons campertje op Norman Point , de uiterste punt van het schiereilandje, een prachtig plek met uitzicht over de baai in een serene rust, halen onze stoeltjes tevoorschijn en ontbijten langs de oever, een klein beetje hopend dat we toch nog dolfijnen zullen zien springen.
Dat dus niet maar het uitzicht, vogels scheren over het water en in de verte een vissersbootje, het is wonderschoon dus we genieten toch wel.
Als de zee zich terugtrekt komt er een enorme zandplaat tevoorschijn, ze noemen dit gebied niet voor niets The great sandy strait ,die loopt van Fraser Island tot voorbij Tin Can Bay.
Er lopen bij eb duizenden Soldier Crabs, kleine blauwe bolletjes die in collones in rap tempo over het zand struinen. links, links, rechts, rechts ze volgen allemaal en bij vermeend gevaar duiken ze allemaal tegelijk , zeg maar een schuttersputje in. Een wonderlijk schouwspel.

• 23 April 2013 - 15:06

Elise:

Liefste opa en oma,

Het was me echt een waar genoegen om dit laatste verhaal te lezen! Dit maakt mijn saaie stagedag een stuk exotischer. Elk verhaal heb ik met heel veel plezier gelezen. Je kan echt zo mooi schrijven oma, echt alles kon ik voor me halen. Ik wil ook een keer naar Australië en Thailand, al is het alleen maar om te zien wat jullie hebben gezien!

Ik ben blij dat jullie weer thuis zijn en nog blijer dat we elkaar afgelopen vrijdag / zaterdag hebben gezien en geknuffeld. Jammer dat je de griep kreeg oma, maar ik maak graag kopjes thee voor je!

Dat Australische jurkje is super mooi en ik zal het deze zomer vaak dragen en aan jullie denken.

Tot snel lieve opa en oma. Ik hou van jullie.

Xxxx. Elise

• 23 April 2013 - 18:45

Mieke:

Lieve Hans en Annemarie,

Weer veilig thuis, helaas niet al te gezond (Annemarie) en dan ook nog een griep er boven op. De griep is aan Hnas voorbijgegaan????? Wat de gordelroos betreft; ik denk dat je er langzamerhand er niet aan ontkomt om hiervoor medicijnen te gaan gebruiken dan heb je er nooit meer last van maar ja je bent niet zo'n medicijngebruiker. Laura kreeg het opeens in haar gezicht hiermee had ze het stadium bereikt om voor de rest van haar leven medicijnen te gebruiken maar het helpt geweldig nooit meer gordelroos.

Het was weer een geweldig verslag met veel belevenissen, ik vraag me echter wel af of er nog een verslag komt van de laatste week dat jullie met de familie waren of houden jullie dat voor jezelf kan natuurlijk.
    Wat is het toch een fantastisch land het lijkt mij mooier en veelzijdige dan Thailand, jammer dat het aan de andere kant van de wereld ligt.

Uit wat Elise schreef maak ik op dat julie inderdaad (zoals ik al in mijn mail suggereerder) met de kinderen en kleinkinderen hebt doorgebracht. Als jullie op een andere dag waren gearriveerd was ik wellicht naar Schiphol gekomen om jullie welkom te heten maar ik had Fenne en bovendien was Gideopn jarig (11 jaar al weer).

Ik hoop jullie binnenkort weer eens te zien. Liefs

• 23 April 2013 - 21:24

Tessa:

Wat is die belastingdienst irritant zeg als je dit op facebook wilt liken!!!!!
    Leuker kunnen we het niet maken, wel irritanter!!!!!!!!
    Maar weer een prachtig verslag en nu op naar de laatste paar hoofdstukken die we al wel live hebben mogen horen en die vast zwaar zullen zijn om op papier te zetten.........
    1 ding staat vast.........mooi en ontroerend wordt het in ieder geval, dat kan ik de anderen dan wel vast verklappen ;-)

• 24 April 2013 - 18:12

Anita:

Zo, de kanjers zijn weer thuis, jammr van die ellendige gordelroos, toch nogmaals drie diepe buigingen voor onze Annemarie dat ze het heeft kunnen opbrengen het allemaal weer zo smakelijk en vooral boeiend en interessant neer te pennen, heeft het boek al een naam?? Ayers Rock??? hahaha.
    Ik hoop dat je snel weer opknapt, weet helemaal niet hoe gordelrooos werkt of hoe lang het duurt, hoop niet lang meer. Gelukkig krijgen wij hier nu beter weer, in elk geval goed voor het humeur.
    Tot slot, welkom terug in Nederland, je verhalen waren super.
    Hartelijke groeten en spoedige beterschap, Anita <3<3<3

• 17 Juli 2013 - 07:58

Dominique And Martine (France):

hello,
    still on the road ? how are you ?
    we met in Thailand...
    we are french cycling couple....
    we are now in Mongolia
    good luck for you