Art Gallery en Feest bij de rivier - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Art Gallery en Feest bij de rivier - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Art Gallery en Feest bij de rivier

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

09 Februari 2013 | Australië, Brisbane

Dinsdag 5 february

We zouden met Erik en Roberta naar de grote Art Gallery van Brisbane gaan, die aan de andere kant van de Brisbane river ligt , de afspraak is dat we hun om een uur of half 11 op komen halen.
Maar omdat we het probleem met het pinnen eerst op willen lossen, zonder cash kom je niet ver, gaan we eerst de bibliotheek opzoeken om ons via internet te beklagen bij de ING en hen te verzoeken dit zo snel mogelijk op te lossen.
We zijn daardoor later bij Erik dan gepland, eerst maar een bakkie ja, we kletsen wat af met elkaar het is op een bepaald moment zo laat geworden dat we moeten beslissen de volgende dag naar de Gallery te gaan, o,o die Stegmannen hè, ze kunnen er wat van.
Erik is een veelzijdig man met intresses in Kunst, Muziek, Filosofie en ook een groot hart voor dieren.
Erik vertelt ons over de Laughing Kookaburra,( voor hem het symbool voor Australië) laat zien wat hij voor prachtige dingen hij heeft gemaakt , sieraden van zilver, sculpturen en schilderijen, prachtig wat een talenten heeft hij.
Het is grappig te zien hoe ook hij de dieren om zijn huis voorziet van de restjes die van tafel overblijven, de liefde voor dieren hebben we dus ook gemeen.
Rondom zijn huis staan prachtige planten in bloei die heerlijk geuren, hij plukt een bosje voor mij , ik neem voor in het appartementje, een paar droog ik in mijn dagboekje als herinnering aan deze dagen.
Voor we het in de gaten hebben is de dag alweer voorbij en gaan we "huiswaarts".
We verdwalen niet meer, we weten de weg.

Woensdag 6 february
Hilarische start....

We rijden om tien uur de straat waar Erik woont binnen om ze op te halen om nu toch ècht op tijd naar de gallery te gaan.
Géén koffie, hebben we afgesproken, ons kent ons, we willen het risico niet lopen op weer uit de hand lopende gesprekken.
Roberta wijst de weg, Hans volgt haar aanwijzingen op en het gaat even goed, dan vergist Hans zich en rijden we verkeerd.
Paniek in de auto want hoe nou verder, na een paar rondjes komen we weer op het punt waar Hans rechtsaf had moeten slaan de brug over en daar aan de linkerkant ligt de gallery, opluchting alom we zijn er, en dan......is de parkeerplaats afgesloten en moeten we met het verkeer mee rijden en .....rijden de brug weer over en de stad in.
De opwinding stijgt tot kookhoogte als Hans bij een afslag naar rechts kijkt , moet je hier dus niet doen want het verkeer komt van links!!!!!! Gelukkig gaat het goed.
Roberta roept" oh my god, now i need a sigaret" , en Erik zucht "i'm still alive , we can also take a taxi".
Dat is echt teveel voor mij en ik schiet in een onbedaarlijke lach, de tranen rollen over mijn wangen.
Hans blijft rustig, parkeert de auto aan de kant van de weg , Roberta steekt een sigaretje op en ijsbeert even heen en weer en Erik cont roleert z'n hartslag via de hartslagmeter die hij sinds augustus om zijn pols draagt. Het valt mee.
Als alles weer onder controle is gaan we opnieuw op weg en nu weet Hans waar hij op moet letten , we zijn binnen tien minuten in de parkeer garage van Brisbane's grootste Art Gallery .
Het is een prachtige plek waar een mooie collectie Australische oude en moderne kunst, Aboriginalkunst en internationale kunst te bewonderen is een mooi terras bij een waterpartij maakt het compleet.
Eerst maar wat drinken, daarna genieten we van al de prachtige werken die daar te bezichtigen zijn.
Erik laat ons het werk zien van kunstenaars die hij persoonlijk kent en ook prachtige werken op boomschors door Aboriginals gemaakt.Boomerangs in vele vormen, sculpturen enz enz , zo wordt het toch een prachtige dag, waar we met z'n allen van genieten.
De terug weg geeft geen problemen, we zijn allemaal behoorlijk moe van de lange dag.
We spreken af dat we de dag erna pas in de middag weer bij elkaar komen.
Maia's dochtertje was gisteren jarig, werd drie jaar, doordat alle vrienden die ze hebben in Brisbane wonen hebben ze voor zaterdag een partijtje langs de oever van de Brisbane-river gepland en vragen dus of wij erbij willen zijn.
Eigenlijk zouden we vrijdag met de camper vertrekken ,Saskia biedt ons een plek op haar oprit aan, zodat we niet naar een camping hoeven.
We nemen haar uitnodiging aan en blijven dus tot zondag ochtend in Brisbane .

Donderdag 7 february,

We rijden s'morgens de route die we vrijdag moeten afleggen naar het verhuurbedrijf van de camper en ook naar het vliegveld waar we de personenwagen moeten inleveren, zodat we morgen niet zo hoeven te zoeken.
We hebben Erik's wegenboek van Brisbane op schoot en onze fietsnavigatie ( fietsTom is nu omgedoopt tot,Waltzing Mathilde) ingesteld om te kijken of die hier ook werkt.
Het gaat prima , we vinden Apollo campers snel , de camper die we gehuurd hebben staat al buiten, even slikken want hij is véél groter dan ik dacht .
Terug in Spring Hills Gardens lopen we de stad weer even in door de gezellige Queen St , kopen een kadootje voor Audrey (lappenpop) en een prepaid simcard voor de telefoon voor 2 dollar zodat we hier normaal kunnen bellen.Goeie tip van Saskia.
En oh wat een opluchting we kunnen pinnen!!!!

We weten niet of de ING actie heeft ondernomen na onze dreigementen onze rekeningen te zullen opheffen, doet er niet toe, we hoeven in elk geval niet op een houtje te bijten.
Als we om een uur of vier bij Erik en Roberta arriveren komt Roberta ons tegemoet, ze draagt de sarong die wij haar gaven en hij staat haar prachtig, kleurt mooi bij haar zilveren haren.Ook draagt ze de prachtige zilveren ringen die Erik ooit voor haar gemaakt heeft.
Ze poseert naast de klimop met dezelfde kleur bloemen.Mooi plaatje.
Het is voorlopig onze laatste avond samen , want de komende twee dagen zijn we bij Saskia.
We kijken foto's van Erik en Roberta uit de jaren 70 toen ze als Hippy's door Australie trokken en later op de farm waar ze met een stel anderen hebben gewoond.
Zo krijg ik een stukje geschiedenis van mijn broers leven terug.

Vrijdag 8 february

Ja en dan rijden we s'morgens naar Brisbanes Airport om de auto in te leveren en nemen een taxi naar Apollo's camperverhuur dat een kilometer of vier van de airport afligt.
Nou daar zijn we niet zo gauw weg. Het kost uren voordat ze ons goeie reis wensen ,er moeten formulieren ingevuld worden,wachten, worden voor een groot scherm gezet waar we een instructie video te zien krijgen en daarna een instuctie, met vele onderbrekingen, door de camper met een vrouw die ons nog eens alles haarfijn uilegt.
Menigmaal onderbroken waardoor we moeten wachten.
We huren er een Tom Tom bij , later zijn we daar enorm blij mee, de taal is op Nederlands ingesteld, helemaal perfect, wij hoeven niet meer te verdwalen.

En dan eindelijk om half vier kunnen we vertrekken, Ik bel Saskia of we via de oostelijke of westelijk high way van Brisbane moeten rijden.
Zij is ook verhuisd en woont nu in zuid Brisbane, in de wijk Inala.
Het is al spitsuur aan het worden dus druk maar onze"Waltzing Mathilda" brengt ons perfect naar de plek waar Saskia woont.
Het is een rustige buurt en haar huis is net zo lekker gemakkelijk als Eriks huis, Je voelt je er snel thuis.
De twee hondjes en poezen komen kennismaken , heerlijk een huis met dieren.
In haar huis zien we voor het eerst de Rainbowlorikeet, een prachtig gekleurde vogel waar we er later meer van zullen zien.
Onze camper parkeren we op haar oprit, het is een rustige buurt met veel ruimte.
Alles gaat hier zo gemakkelijk, we krijgen de sleutel van de voordeur zodat we als het nodig is s'nachts naar binnen kunnen en s'morgens kunnen douchen.
Het is echt een liefie en........ook een prater haha. Ze zegt, als je met een Stegman getrouwd bent moet je goed kunnen luisteren, da's een goeie.
Ook Gregory haar man wil ons veel vertellen, hij weet veel over de geschiedenis van Australië en over de natuur.
Eloise 15, de enige nog thuis wonende dochter is een superleuke meid,heel vrolijk heeft een intense band met Saskia. Ze lachen samen heel wat af.

De volgende morgen om een uur of 7 denk ik heel zachtjes hun huis in te sluipen om een douche te nemen, bots ik al tegen Greg en Eloise op. Ze zijn ook vroeg op.
Greg geeft me een welkom bakkie koffie en later bakt Eloise eitjes voor iedereen.

Om tien uur moeten we bij de rivier zijn voor Audrey's party.
Het regende s'nachts maar gelukkig is het weer een prachtige dag aan het worden.
De meesten zijn er al , Erik ,Roberta, Maia, Jevan , vorige week was hij er niet bij dus leuk om hem nu ook te ontmoeten, Coby, Django en ook de grote dochters van Saskia met hun partners De familie is compleet.
Ook nog een heel stel vrienden met kleine kinderen.
Een pick-nick tafel onder een afdakje is ingenomen en allerlei lekkers staat er op uitgestald.
Al snel komt een eigengebakken chocoladetaart te voorschijn met een mooie 3 erop, wij zingen en Audrey blaast de kaarsjes uit.Niet lang daarna zitten er overal chocolade vegen op haar toetje, verjaardagsfeestje in de zon, zo gezellig.
Audrey kreeg van Molly een tule rokje en daar loopt ze als een prinsesje mee te paraderen.
Ze is ook blij met de pop dus is een goed kadootje.
De uren bij de rivier zijn spontaan en gezellig en helaas vliegen ze om, vandaag is de laatste dag dat we Erik en Roberta zullen zien en Erik zegt zich verdrietig te voelen, Hans, ik kidnap Anne-Marie, zegt hij.We lachen erom maar ook ik voel me wat verdrietig.
Gelukkig weten we dat we elkaar in April nogmaals zullen ontmoeten, dat troost een beetje.
Bij Maia zullen we in Maart langs komen.Ze zijn dan wat gesetteld in hun nieuwe huis en het weer is in het noorden dan minder onstuimig.
Leuke dingn om naar uit te kijken.

We rijden met Greg, Saskia en Eloise terug, Greg schept er een genoegen in om een stukje site seeing te doen en opeens zijn we op de berg waar ze een aantal jaren op 1 mei bij zonsopkomst getrouwd zijn, een prachtige plek waar we heel Brisbane kunnen overzien.
Thuis bakt Saskia heerlijke handmade pizza's waar Eloise en ik een handje bij helpen.
De avond is gezellig en gevult met allerlei verhalen ende volgende morgen, na een lekker ontbijtje met door Saskia eigen gebakken brood is het ook daar tijd om te vertrekken .
Nog een paar laatste foto's op de verranda van hun huis worden we uitgezwaaid.
We rollen nu een ander avontuur in.
Op weg met de camper richting zuid-oost Australië.

• 14 Februari 2013 - 09:40

Daphne:

WAt klinkt het allemaal heerlijk en gemoedelijk!
    Wat een weemoedig gevoel moet het geven om straks in April afscheid te moeten nemen van deze lieve mensen! Gelukkig duurt dat nog even.....

• 14 Februari 2013 - 10:07

Tessa:

Ja, er is al zoveel (terecht) gezegd over de fantastische beeldende schrijfkunsten van mam maar nu even over die kanjer van een vader van me!!!!!!!
    Hij doet het toch maar even he.........eerst met auto en nu zelfs met Camper door de drukke steden van Australie rijden.
    Zal echt helemaal niet meevallen dus supertrots op die knappe, stoere, liefste en fantastische paps van me!!!
    En blijf alsjeblieft voorzichtig doen ;-)
    Dikke zoen

PS: En ja mam, het was weer een prachtig verhaal om te lezen............

• 14 Februari 2013 - 13:11

José:

Geweldige verhalen en belevenissen weer,...... maar ik heb echt genoten van het eerste weerzien met je broer Erik (dacht toch altijd dat hij Boy werd genoemd?)..... kippenvel en een traantje weggepinkt...... superleuk!!!
    Annemarie je moet toch echt een boek gaan schrijven over al jullie belevenissen hoor........ geweldig!!

• 14 Februari 2013 - 13:12

Mieke:

Ja het is hartstikke goed van Hans om, al linksrijdend hoe dan ook, toch op bestemming aan te komen.

Het verslag en de foto's geven aan dat jullie bezoek heel gezellig en harmonieus is verlopen, dat het (voorlopige) afscheid verdrietig was is natuurlijk te begrijpen gelukkig hebben jullie nog een weekje met de familie in het vooruitzicht.

Ik heb Fenny de foto's van Eric laten zien (precies je moeder zei ze) en jullie laatste verslagen in Thailand laten lezen ze vond het geweldig maar vroeg zich tegelijk af of zij en Hans dat allemaal wel aan hadden gekunt.

Je hebt niet veel over de stad Brisbane verteld Annemarie wel dat het erg groot is en verwarrend om te rijden maar ik vraag mij af of er niet meer bezienswaardighedenrd zijn, dan alleen het museum of hadden jullie gewoon geen tijd i.v.m. familiebezoeken en de perikelen met de ING.

Jullie zijn nu al weer enkele dagen on the road, zie uit naar jullie volgende verslag.
    Doe voorzichtig

liefs