Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

13 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

13 januari , zondag
Na een paar uurtjes geslapen te hebben zijn we weerl fit en helemaal klaar om Chiang Mai te gaan ontdekken.
Je hoeft hier in Thailand eigenlijk nooit na te denken over wat je aan moet trekken, leg je korte broek maar klaar of een luchtig jurkje, want de zon schijnt altijd , tot laat in de avond zijn de temperaturen zoals we gewend zijn in Zuid-Frankrijk in de zomer, héééérlijk.
Het is zondag en druk in Chiang Mai ,we storten ons in het boeiende , bruisende stadsleven.
We zitten binnen de stadsmuur van het oude Chiang Mai , daar liggen de straatjes met vele terrasjes guesthouses, restaurantjes en ,ook meerdere schitterende Tempels, zoals de Wat Phra Sing, Wat Ched luang en de Wat Phantao.
We hoeven er niet ver voor te lopen ,ze liggen bij ons guesthouse om de hoek.
De tempels zijn geweldig mooi, gouden Boedha's , metershoog kijken op ons neer en de geur van wierrook, is rondom.
Binnen de muren van een tempel complex staan nog verschillende kleine tempels en offerplaatsen waar kaarsen branden en kleine bloemenkransjes hangen.
Elke tempel vertegenwoordigt een klein paradijsje waar het heerlijk is om even tot jezelf te komen als de drukte van de stad je even teveel wordt.
Veel Thais brengen offers in de vorm van lotusbloemen, kransen maar ook hele pakketten met allerlei gebruiks artikelen. Waarschijnlijk is dat onderhoud voor de monniken.

Op zondag is er een nightbazar, boffen wij even om op zondag aan te komen, honderden kraampjes met de meest exotische spulletjes, er wordt er gezongen en gedanst door mensen die wat extra willen verdienen.
Ontroerend om te zien hoe een oudere vrouw danst op de muziek die haar man maakt, zo lief.
Op het terrein van de tempel is de sfeer feeëriek verlicht met kaarsjes en olielampjes,het ruikt er heerlijk er wordt van alles gekookt, gebakken en er worden handgemaakte beeldjes armbandjes en amuletten verkocht.
De verkopers zitten voor hun uitgestalde spulletjes op een matje op de grond.
Hier en daar loopt er een monnik en ook de honden zijn aanwezig.
Zij zijn van oudsher de wachters van de tempels, de monniken verzorgen ze.
Het is een heerlijke avond en we trekken menigmaal de beurs om iets te kopen, het kost allemaal zo weinig, 100 baht is voor de thai al heel veel en voor ons is het 2,30 euro.
De rode taxi hier in Chiang Mai brengt ons samen voor 60 bath de hele stad door.Tuk-tuks vragen meer werd ons in t hotel verteld. Dat is heel wat anders dan een tramkaartje in Amsterdam.

Diezelfde avond moeten we toch al het vervolg van onze reis plannen want treinen zijn zo volgeboekt.
Wij richten ons op een nationaal park dat op de wereld erfgoedlijst staat. Kho Yai en gaan daar eerst morgen de trein voor reserveren, voordat we andere dingen ondernemen.
Het blijkt wel verstandig te zijn want de nachttrein die de 17e gaat is al volgeboekt, we kunnen een stapelbed krijgen in de trein die om vier uur in de middag vertrekt. We doen het, willen het wel eens meemaken hoe dat eraan toegaat.
Het betekent wel dat we s’nachts om vijf uur aankomen in Ayutthaya en daar een trein oostwaarts moeten zien te pakken.
We hebben een gasthous via internet geregeld en die zullen ons bij aankomst op komen halen.
Het is natuurlijk gemakkelijk als je je reis door een reisburo laat plannen maar dit vinden wij leuker en we kunnen gaan waar en wanneer we willen.We leren er ook veel van.
Zo, dat is geregeld en nu dan genieten van Chang Mai.
We ontdekken een geweldig vegetarisch restaurant waar we heerlijk gaan eten, heet “Taste from Heaven”en het eten smaakt geweldig. Heerlijke romig zachte pompoen soep , een salade …. Ja zeg het eens, geen idee wat het was maar het was verrukkelijk. En hoofdgerecht een niet al te pittige curry.
Ze deden hun naam eer aan.
De volgende dag gaan we de bergen in, met een minibusje van het hotel
Wij rijden ,nadat we stad verlaten hebben door prachtige gebieden , die je van aziathishe plaatjes kent.
Rijstvelden, tabaksplanten en bananenbomen , hier en daar een klein huisje en werkers op het land.
Het wordt een hartstikke leuke dag waarin wij van alles ondernemen. We gaan naar een olifanten kamp midden in de bossen, het is prachtig te zien hoe de olifanten langzaam de trappen naar de rivier afdalen en daar heerlijk genieten van het water en zichzelf nat spuiten Wat een dieren.
Daarna geven ze ook een show weg, nee niet met circus muziek en ook niet opgetuigd,het ziet er allemaal ontspannen uit en de olifanten lijken er ook plezier in te hebben.
Daarna staan er wagens klaar met voor elk twee grote witte ossen met enorme horens,waar we plaats in nemen en een rit door het landschap maken naar een plaatsje waar chinezen allerlei zaken verkopen vooral zilveren sierraden, handgeschilderde parasols en nog zoveel meer.
Het eindpunt van de rit met de ossewagens ligt ergens aan de rivier waar we ,o jeetje, op de rug van de olifanten terug gebracht worden naar het kamp.
We wisten niet dat we dit ook zouden doen maar goed , eens in je leven schommelen op de rug van een olifant moet dan maar kunnen.
We kopen een tros bananen en bos bij elkaar gebonden suikerriet voor de olifanten.
Dat is maar goed ook want de olifanten hebben kennelijk al geleerd , eerst een banaan en dan pas lopen.
En dat patroon herhaalt zich een verschillende malen, slimpie hoor.( lijkt onze kanuck wel, deed precies hetzelfde)
Het is hoog, op de rug van het beest en we lopen langs een niet te breed zandpad vrij dicht langs een greppel, in gedachten zie ik me al tuimelen , gelukkig gaat het goed en dan…. Dalen we de trappen af naar de rivier, we zitten bijna vertikaal als de olifant weer even denkt te moeten stoppen, de driver zegt “Oh my god”nou dat moet ie bij Anne-marietje niet zeggen want ik schrik me te pletter, Snel een paar stukken suikerriet in de slurf die omhoog komt en hij komt weer in beweging. Pfff.
De olifant waadt door de rivier en er komen bamboe vlotten langsdrijven , wel erg mooi hoor in dit schilderachtige landschap.
Op een rotsachtig plateau in de rivier stoppen we, de olifant heft zijn poot op en de driver gebruikt dat als een traptrede om af te stappen en roept ” Foto”en reikt naar ons foto toestel , wat ik naar hem laat afzakken.
Het is natuurlijk wel leuk een foto , ik heb toch liever dat hij weer op die rug zit want de olifant gaat alleen aan de wandel met ons op zijn rug.
Het gaat allemaal goed en het is ondanks onze weerstand tegen dit soort dingen, toch wel een leuke ervaring.
Daarna lunchtijd en een groot buffet staat klaar onder een afdak. Het is heerlijk en heel gevariaeerd .
Dan is het onze beurt om op een bamboe vlot plaats te nemen , we krijgen hoeden tegen de zon en daar gaan we dan.
We glijden zachtjes door het water met de stroom mee, heerlijk wat een silte , alleen de geluiden van vogels en zo nu en dan een paar olifanten op de oever. .
We zitten samen met een Australisch stel op het vlot , heel toevallig, dus hebben wel gesprekstof.
Ze maken een paar foto’s van ons op het vlot , balen want mijn camera was leeg.
We wisselen de e-mailadressen uit en ze zullen de foto’s doorsturen.
Ben staat ons aan het einde van de tocht op ons te wachten en we stappen in de minibus die ons naar een vlindertuin en orchideën kwekerij brengt.
Bij binnenkomst krijgen we allemaal een kleine orchidee opgespeld.
Vlinders zijn niet zo spectaculair maar de orchiedeën zijn prachtig en zijn er in alle kleuren.
Als we in de namiddag terug in het hotel komen, kijken we terug op een erg leuke dag.

16 januari, Weer treffen we het, er is een inwijdingsfeest van monniken ,de Tempel “Wat Phra Sing” is prachtig versierd, vanuit een plein wordt een enorme optocht georganiseerd, richting Tempel.
Thaise danseressen, voorop een mooie jonge man met alleen een lendedoek en een kelk in zijn handen ,er is muziek, en allerlei verschillende groepen in klederdracht , een lange rij monniken, een tempelhond loopt gewoon mee in de stoet en stopt als er gestopt moet worden, heel grappig , achteraan een oude monnik op ….jawel weer een olifant.
Chiang Mai zou de stad van de olifanten betekenen en dat merken we wel.
Veel tempels hebben beelden van olifanten naast of om de tempels staan.
Het is echt een prachtige beleving en weer valt het ons op dat alles zo relaxed gaat , geen politie die de boel in het gareel moet houden.
Vrouwen lopen naar de jongeman met de lendedoek en willen op de foto, geen probleem , alles stopt gewoon even .
Ik wilde ook wel, helaas was Hans even ergens anders aan het fotograferen, heb ikeven mijn kans gemist!
S’middags laten we ons naar een shopping centrum brengen want Hans heeft nieuwe teva sandalen nodig.
S'avond eten we onder de bomen van een gezellig verlicht pleintje. Kerstlichtjes hangen nog in de bomen, ook hier vonden we een vegetarisch tentje waar je heerlijk etn kon.
Morgen vertrekken we uit Chaing Mai en hij is bang dat z’n sandalen het gaan begeven.

Foto's zijn er velen die moeten we nog even uitzoeken , dus nog even geduld
Weet niet zeker of we de komende dagen wifi zullen hebben want we gaan naar een natuurparc waar alles zeer basic is.
Greenleaf house in Khao Yai.

• 17 Januari 2013 - 09:11

Daphne:

hahahhahaha......ik zie het helemaal voor me!!! Bovenop die olifant die alleen aan de wandel gaat!!!! En als wij op vakantie gaan maar zeggen : voorzichtig doen! doe geen gekke dingen he , niet in kleine bootjes gaan hoor....etc. :)

• 17 Januari 2013 - 09:23

Tessa:

Wat een geweldig leuk verhaal en wat een mooie dingen zien en doen jullie, echt geweldig leuk om te lezen!!!

• 17 Januari 2013 - 10:01

Pim En Dick:

Wat zullen jullie genieten! Biij het lezen van hje reisverslag zie ik het helemaal voor me. Ben blij dat jullie nu een trein hebben gereserveerd, want die bus vond ik maar niks en was blij dat jullie er waren.

Liefs, Pim en Dick.

• 17 Januari 2013 - 10:02

Suzanne:

Hahahaha ja he Daf ze heeft inmiddels der eigen regels al 10x verbroken. Maar zo maak je ook weer mooie dingen mee. Lijkt mij sowieso al dood eng. Dus petje af. Leuk om te lezen weer

• 17 Januari 2013 - 18:32

Mieke:

hoi, wat een avonturen beleven jullie geweldig ik kijk elke keer uit naar je berichten, dit keer ook weer een lang verhaal. Over al die bijzondere bezienswaardigheden lezen is wel even iets anders dan het beleven.

Maar dat jij op een olifant bent gaan zitten dat had ik niet verwacht, je gaat toch niet roekeloos worden??
    ha ha ha!!!!
    Op de kaart volg ik jullie reis en dus nu ook even googlen of ik Greenleaf House kan vinden.

veel plezier
    liefs Mieke

• 17 Januari 2013 - 18:36

Steinie:

Geweldig! Wat een heerlijke verhalen. Ja die olifanten, enig he.... En het eten, altijd lekker. We kunnen jullie reis straks zo naapen, hoeven we niets uit te stippelen.
    Geniet en we wachten met smart het volgende verhaal af!
    xx Steef en Steinie

• 17 Januari 2013 - 22:11

Anita:

Dat was weer een heel epistel, konden wij ook meegenieten van alle mooie belevenissen, olifanten hoeven jullie voorlopig niet meer denk ik. Wat heerlijk dat jullie dit allemaal nog mogen/kunnen meemaken, geniet ervan. Tot het volgende verslag, hartelijke groetjes, Fredven Anita

• 18 Januari 2013 - 11:16

Ineke :

geweldig wat een beleving is het niet te warm daar volgens mij wel dikke knuffel

• 18 Januari 2013 - 22:48

Mandy:

heerlijk om jullie door de verhalen te volgen!!!
    X

• 23 Januari 2013 - 21:05

Elise:

Weer zo'n mooi verhaal.. Ik heb er nu nog een te gaan en daarna moet ik wachten totdat jullie weer een nieuw geur- en kleurenverhaal hebben!

Echt super gaaf dat jullie op een olifant hebben gezeten, lijkt me heeeel spannend. Je weet toch niet wat zo'n enorm dier in een keer in z'n slimme kop haalt. Straks gaat ie er met jullie vandoor!

Nou gelukkig hebben jullie weer leuke dagen gehad.

Xxxxxxxxxxxxxx.