Van Chiang Mai naar Pak Chong - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Van Chiang Mai naar Pak Chong - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Van Chiang Mai naar Pak Chong

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

17 Januari 2013 | Thailand, Pak Chong

17 januari Nachttrein van Chiang Mai naar Pak-Chong, voor een jungle trekking in het national park Khao Yai.

Onze trein vertrekt om 4 uur in de middag dus we hebben nog tijd om wat door de stad te wandelen en naar de oudste tempel van Chiang Mai "Wat Chiang Man" te wandelen.
Het herbergt twee belangrijke Boedha beelden ,een van steen en een van kristal.
De tempel is rondom voorzien van grote olifant beelden en ook in de tuinen kom je ze tegen.
Het is er een oase van rust en met de monniken die de tuinen aan het verzorgen zijn maken wij een praatje.
Ze zijn heel toegangkelijk en vinden het kennelijk ook leuk om met buitenlanders te praten.
Ook hier liggen de honden als" wakers" van de tempel op de trappen.
Daarna gaan we naar ons inmiddels vaste, terrasje voor een heerlijke cappuccino, dan is het tijd om onze kamer in Grace Boutigue Guesthouse leeg op te leveren.
De rest van de tijd zitten we heerlijk bij het zwembad en maak ik het verslag af.
Een Tuk-Tuk brengt ons om haf drie naar het station, wel vroeg , in dit drukke verkeer weet je nooit hoelang een ogenschijnlijk kort ritje kan duren.Hoef je niet in de stres te schieten als de rit langer duurt.
Buiten de muren van de oude stad is het enorm druk en zitten we meerdere malen muurvast , hoe zo'n tuk-tuk zich er doorheen weet te wurmen is ongelooflijk.
Het is een spannende belevenis, neem dat maar van mij aan.
De trein staat al klaar en wij zoeken onze plaatsen en installeren ons voor de komende reis die mintens 15 uur gaat duren.
Een stapelbed waarvan het bovenste bed al is opgemaakt en voor de onderste ligt het beddegoed klaar.verpakt in plastick en brandschoon.
Wij zijn er klaar voor en precies om vier uur vertrekken we.
We delen de couchette met een engels backpackers stel
Wij gaan voor het gemak, kussen in de rug en een deken over in elkaar gestrengelde benen, en proberen te lezen.
Ik word teveel naar het raam getrokken doordat we door een prachtig natuurgebied tuffen, ja tuffen want de treinen gaan niet zo snel hier.
Rechts bergen en wouden ,links diepe valleien, te mooi om te missen, nog maar kort dag, dus ik laat het boek maar voor wat het is.
Een zwerm grote vogels scheren hoog in de lucht en springt iets groots en wits uit een boom, Ik kan niet zien wat het is, misschien wel een albino aap, haha.
Ze komen een bestelling opnemen voor het avond eten dat we dan op een door ons gewenste tijd geserveerd krijgen.
De maaltijd komt om 8 uur , we hadden een biertje erbij besteld , krijgen we twee grote flessen van 650 ml, veel teveel . We laten er een dicht en bewaren die voor later.
We bestellen op terrasjes altijd zo een met twee glazen. We zijn niet van die bierdrinkers.
Het eten smaakt goed maar helaas veel te koud, de jongelui laten het daarom staan, wij als oude garde hebben toch geleerd ons bordje leeg te eten.
We lezen nog een uurtje en zoeken dan ons bed op. Gordijntjes dicht en op het gedengkedeng van de trein lukt dat vrij aardig.
We moeten om kwart voor vijf in de nacht overstappen in Ayutthaya en zijn bang ons te verslapen zetten dus voor de zekerheid maar de telefoon wekker op kwart over vier.
Er wordt niet omgeroepen waar je bent dus het is opletten geblazen, anders worden we wakker in Bangkok
Drie uur is het als ik wakker wordt en Hans iets later we houden spullen bij de hand maar we zijn er nog lang niet.
Op tijd vertrekken is niet zo moeilijk maar op tijd aankomen zijn ze hier niet van.
Het is tien over half zeven als we in Ayuthaya aankomen, twee uur later dus.
Het is al licht dus elk nadeel heeft....... vul de rest zelf maar in.
Het is druk op het station en overal lopen honden te schooien om eten, Ayutthaya heeft echt verschrikkelijk veel honden, het zijn pittige stevige zelfverzekerde dieren die in kleine roedels of alleen leven. Ze kennen elkaars taal nog perfect, geen vechtpartijen , een grom, dit is MIJN territorium, is voldoende om met een grote boog een andere weg te zoeken.
Ze lopen op het spoor , steken over op waanzinnig drukke straten, zelden gebeurt er iets met ze.

De trein komt drie kwartier later dan de planning we zoeken onze plaats, de reis zal twee uur duren dus we kunnen nog even knikkebollen.
Het landschap verandert weer in prachtige vergezichten, bergen, rijstvelden tabaksplantages trekken aan het oog voorbij.
We genieten van de tocht en voelen ons weer helemaal rijk.
We kunnen goed samen reizen, passen ons zonder problemen aan de omstandigheden aan, stellen geen hoge eissen aan accomodaties en ergeren ons niet als het even anders gaat.
We zijn ons leven lang al kampeerders die van basic houden.
Heerlijk om zo te reizen daar voelen we ons gelukkig bij.
We hebben een Thais sim kaartje gekocht bij supermarktje 7-eleven, voor 49 bath ( ongeveer 1,50 euro) zit ook nog 10 bath beltegoed op.
Als we in Pak Chong aankomen kunnen we bellen naar Greenleaf Guesthouse. dan komen ze ons ophalen.
Terwijl we wachten komt er een oude man, heel onzeker ter been aan lopen, wil gaan zitten op een betonnen randje maar knalt meteen achterover, met vereende krachten trekken we hem uit zijn benarde positie.
Hij praat inzichzelf maar reageert verder niet op ons.
Even later knalt hij voorover en ligt weer op de straat, hij blijkt echt ladderzat te zijn, heupflesje met wodka staat op de rand van het muurtje, telefoontje is uit zijn borstzak gevallen en ligt een stuk bij hem vandaan.
We leggen zijn spullen bij elkaar en het lijkt mij beter hem te laten liggen , om te voorkomen dat hij weer valt.
De pick-up die ons op komt halen is er snel en en tien minuten later zijn we bij Greenleaf gasthouse.
Het is een familie bedrijfje die in hun achtertuin acomodaties hebben, het is een komen en gaan van backpackers, staat in de loneley planet dus ze weten hem te vinden.
De tuin is een heerlijke plek met oude bomen, hier en daar een schommelbank of hangmat, veel voge lgetjilp en vlinders fladderen om ons heen, wat wil een mens nog meer
Verder wel rommelig maar dat hoort er hier in Thailand gewoon bij, geen overbodige poespas en dus ook geen warme douche. 'Tis
De verdere dag genieten we daar in de tuin , na zo'n lange reis wel verdiend.
Morgen gaat het gebeuren, een jungle tocht, in Khao Yai.

• 20 Januari 2013 - 09:29

Tessa:

Heerlijk weer, en zoals Stein al eerder schreef: wij bewaren dit reisverslag en kunnen het later zo nareizen hahahha maar klinkt allemaal weer heel mooi en relaxed!!!
    Zoveel al meegemaakt en gezien en dat terwijl jullie pas 2 1/2 week weg zijn en nog zoveel tijd hebben! Zal een dik boek gaan worden :-)
    Dikke zoen

• 20 Januari 2013 - 10:04

Tonnie:

Hoi,als ik jullie verslag weer lees waan ik mij weer in die oosterse sferen,die heerlijke geuren,andere geluiden,kleurig en vriendelijk en alles op z,n dooie gemak,heerlijk om zo je tijd te dooien,kon mij niet lang genoeg duren! Voorlopig blijft het nog bij; met jullie" meedromen" ik ben echt jaloers op jullie,maar het is jullie van harte gegund,die gelukzaligheid die je overmant,.n gevoel van tot rust komen en genieten,heeeeerlijk! Je komt echt tijd tekort,voordat je het weet is het al weer voorbij.Carlo uit Australie mailde mij nog,de mensen die op de "rock" logeerde zijn vertrokken,wanneer vertekken jullie naar Australie? Voorlopig is het hier hard werken en geen mooie reisjes,ik voel met jullie mee,hij is fijn!

• 20 Januari 2013 - 11:04

Steinie:

Wat een heerijkvrslag weer. Die trein..... ziet er luxe uit! Doet me denken aan onze nachttrein in Egytpte, ha ha kwamen we ook uren later aan, terwijl wij al klaar zaten......
    Ik ben benieuwd naar het jungleverslag. Geniet ze, xx

• 24 Januari 2013 - 11:16

Anita:

Dat was weer genieten, ik ben niet erg vlot met reageren, heb het een beetje druk met Fredje maar wil zoveel mogeljk " meereizen". Dat je de puf nog kan opbrengen voor al die lange verslagen, super!!! en nog foto's ook, een tien met een griffel en een bank vooruit. Tot de volgende krant, groetjes,
    Fred en Anita