Zon zee en rust op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu Zon zee en rust op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Hans en Anne-Marie Happy2 - WaarBenJij.nu

Zon zee en rust op Koh Tao

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hans en Anne-Marie

23 Januari 2013 | Thailand, Koh Tao

Koh Tao,
Nou dit heeft dus even geduurd , ik zei het al, op Koh Tao gaan we even uitrusten en dat hebben we dus ook gedaan.
Koh Tao , Tao betekent schildpad, het eiland kreeg de naam omdat het de vorm van een schildpad heeft.
Het is een klein tropisch eiland, erg geliefd bij duikers maar ook voor degene die de drukte van Koh Samui of Koh Pagnan willen ontlopen, is het een heerlijke plek.
Die twee eilanden zijn vanaf Koh Tao ook weer heel gemakkelijk te bereiken, vanuit de haven vertrekken er regelmatig boten.
Het is bijna volle maan als we daar zijn en op Koh Pagnan zijn dan de Full Moonparty's waardoor ons eilandje vrij rustig is , alle jongeren zijn dan even een paar dagen daar aan het feesten.
Ons bungalowtje staat een meter of twintig van het strand af, de zee is helder blauw en heel toegankelijk, zowel diepte als temperatuur zijn heerlijk.
Kokospalmen zorgen voor de brood nodige schaduw , de toppen hangen vol kokosnoten die bij wat wind naar beneden komen vallen, dus opletten geblazen als je geen flinke bult wilt oplopen
Overal dobberen de kleurig versierde longtailbootjes, wachtend op klanten voor een tochtje rond het eiland .
We brengen onze dagen door met lezen ( eindelijk), zwemmen en zonnebaden en lekker eten op een van de talrijke terrasjes langs het strand.
Het is leuk want op verschillende terrasjes kennen ze Mandy en Rick heel goed, het personeel komt dan ook regelmatig een praatje met ons maken.
Zo ook November, een 30 jarige Birmese vrouw die samen met haar man in de Blue Dining werkt.
Ze werken loeihard 7 dagen per week, van 7 uur s'morgens tot 10 uur s'avonds waarna hij nog in een internet café gaat werken, hun zoontje , Christy 4 jaar ( op 1e kerstdag geboren vandaar zijn naam ) is bij haar moeder in Birma , ze zien hem eens in de 8 weken.Het is hard werken in tropische temperaturen , ze zijn altijd vrolijk, Petje af voor deze mensen.
Een jonge man komt langs met grote maiskolven die hij voor je roostert op een kleine barbeque, bestrooid met wat zout is het een heerlijke lekkernij.
Hij wappert elke keer het vuurtje weer aan en lacht een hartveroverende glimlach.
Hij draagt alles op een juk mee over het sidderende strand.
S'avonds komen de vuurdansers , fragiele jongens die met brandende fakkels en bezwete bovenlijven, dansend allerlei patronen maken.
Zittend op strand terras op heerlijke zitzakken en ingegraven olielampjes, genieten we van dat spektakel.
Grote wensballonnen gaan de lucht in en verdwijnen langzaam in het duister boven zee.
Kan het mooier?

We slenteren s'avonds door de levendige straatjes, je komt oren en ogen te kort.
Terrasjes, winkeltjes ,kraampjes er is zoveel te zien en de sfeer zo heerlijk zomers warm.
Ladyboys proberen ons binnen te halen voor hun shows , ze paraderen op enorme naaldhakken en dragen super korte of juist lange avondjaponnetjes en poseren graag voor een foto.
Het verbaasd ons elke keer weer hoeveel toeristen er hier in Thailand zijn, het is enorm , 22 miljoen waren het er in het afgelopen jaar en dit jaar worden er nóg meer verwacht.
Het lijkt wel of heel Thailand leeft van het toerisme.
Op elke hoek en in elk guesthouse kan je treinen, bussen, boten boeken naar alle bezienswaardige plaatsen van Thailand, cambodja, Laos,Myramar of Vietnam.
En na de booking loopt alles gesmeerd en kom je waar je wezen wil.
Het is simpel en sjouwen met je koffers hoef je nauwelijks. Je gaat van deur tot deur zeg maar.

Wij hebbben de catamaran en de bus terug naar Bangkok geboekt voor de 29ste.
we vertrekken om half tien naar de haven en half elf vertrekt de boot, een heel andere dan de heenweg gelukkig, want die deed er twee keer zolang over en er waren heel wat mensen zeeziek.
Het is me daar druk , hoe kan het dat zoveel jonge europeanen hier in deze tijd op vakantie kunnen zijn , wij snappen er niets van, geen School? geen werk? of nemen ze nu hun vakantie i.p.v. de zomerperiode.
De haven van Chumphon ligt aan een prachtige kust en de bussen staan al klaar om ons naar Bangkok te brengen.
Wel zo'n negen uur later , we zijn om een uur of negen in het hotel waar we vier weken geleden begonnen., het voelt vertrouwd, nadat we de koffers op de kamer hebben gezet gaan we lekker wat eten bij een van de tentjes achter ons hotel. We weten de weg.

• 30 Januari 2013 - 19:10

Daphne:

Dat klinkt echt als een heerlijke , daar had ik graag wat daagjes met jullie gezeten maar helaas ...hier slechts regen regen regen.....o,ja en warm...(voor de tijd van het jaar ;)

• 30 Januari 2013 - 19:11

Elise:

Hoi lieve opa en oma,

Ik hoop dat het niet te laat is voordat jullie in het vliegtuig naar Australië zitten, maar als jullie weer een van die Europese jongeren zien van mijn leeftijd die heerlijk aan het vakantie vieren zijn, kunnen jullie dan vragen HOE ze dat doen inderdaad!! Daar ben ik ook wel benieuwd naar hahaha!

Goede reis morgen!

Wat lief dat ik een whatsapp kreeg!

Xxxxxxxxxxxxx.

• 30 Januari 2013 - 20:38

Mandy :

Wat fijn om te lezen!! Wordt er warm van. Mis koh tao.
    X

• 30 Januari 2013 - 21:11

Rob:

Meneer de vader en moeder van Daphne u bent een voorbeeld functie voor mij!

sxs !

ps. alsof ik sommige van mijn reizen teruglees,

thnx !

• 30 Januari 2013 - 23:08

Tessa:

Heerlijk weer om te lezen en nu op naar Australie, op naar Erik en zijn familie, eindelijk............na, wat is het, bijna 55 jaar?????
    Dikke zoen, mij

• 31 Januari 2013 - 14:05

Marley:

Altijd weer verrassend om in jullie mooie reisverslagen te lezen wat jullie hebben meegemaakt.
    Jullie zijn twee toppers en blijf genieten! Veel plezier in Australië!!

XXXXXXXXXXXXXXX

• 01 Februari 2013 - 16:39

Anita:

Hmm, geroosterde maislolven, jaloers want die zijn toch lekker!!! dit is niet de juiste dag om jullie verslag te lezen, zon, strand en wij regen en wind. Als je leest over de keihard werkende mensen besef je pas hoe goed wij het hebben (en toch nog mopperen). Nu op naar Down Under, wachten met spanning op die verhalen. Geniet ze, Anita:))

• 01 Februari 2013 - 17:57

Mieke:

Op naar het volgende avontuur in Australie. Jullie reis in Thailand was een belevenis zelfs voor de thuisblijvers, je zuchte wel eens dat het warm was maar dat is altijd nog beter dan het miezerige weer hier.

Ik neem aan dat jullie Thailand hebben verlaten en nu op weg zijn naar je broer (en zwager), ik heb nog wel op internet gekeken waar jullie de eerste week door gaan brengen ziet er niet slecht uit. Momenteel is het beter weer in Australie meen ik begrepen te hebben.

Hier in ons kleine landje gebeurt niks maar misschien hebben jullie nog meegekregen dat Beatrix het voor gezien houdt dat is het enige opzienbarende( nou ja opzienbarend!!! valt dus wel mee) voor dit moment.

Tot horens maar weer.

• 05 Februari 2013 - 10:45

Tonnie Eggerding:

Het doet mij weer denken aan vervlogen tijden,de geuren en kleuren,de rust en vriendelijkheid,heerlijk land om te reizen,dat jullie dat nog op jullie leeftijd mag meemaken,is niet voor iedereen weggelegd.Carlo in Australie zit inmiddels op de "rock",de mensen die er zaten zijn inmiddels vertrokken,zou leuk zijn om hem nog te ontmoeten,wens jullie heel veel reisplezier en doe de groeten aan Carlo,veel liefs Tonnie.